دیدار عمار الحکیم با عبدالهمدی .. عراق نیازمند اجماع

پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 13:33:41
دیدار عمار الحکیم با عبدالهمدی .. عراق نیازمند اجماع

تهران - الکوثر : عراق پس از یک دوره ثبات و امنیت نسبی، روزهای مهمی را سپری می کند. در عرصه داخلی، اختلاف ها میان گروههای سیاسی بار دیگر افزایش یافته است، به نحوی که برخی جریان ها حتی از استیضاح عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سخن گفته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید عمار الحکیم، رئیس حزب «تیار الحکمه» عراق روز سه شنبه با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.  

در دور جدید اعتراض ها و انتقادها از دولت بغداد، جریان تیار الحکمه به رهبری عمار الحکیم پیشگام شده است. این جریان ژوئن گذشته با انتقاد از دولت اعلام کرد که از این پس جریان اپوزیسیون در عراق خواهد بود، اما این موضوع با واکنش عادل عبدالمهدی مواجه شده بود.

عمار الحکیم اکنون در حالی نخستین دیدار خود را با عبدالمهدی بعد از انتقادها از دولت و اصرار بر تشکیل جریان اپوزیسیون انجام داد که پیش از این فراخوان وی برای برگزاری تظاهرات میلیونی ضد دولت نتیجه ای نداشته است. پیشگام شدن الحکیم برای دیدار با عبدالمهدی به منزله این است که اگرچه رهبر جریان تیار الحکمه به عملکرد دولت انتقاد دارد، اما قائل به شدت گرفتن اختلاف های داخلی و تضعیف موقعیت دولت عراق نیست.

موضوع دیگر این است که این دیدار زمانی انجام شد که در عرصه خارجی از یک سو فشارهای آمریکا بر دولت بغداد به دلیل اتخاذ سیاست خارجی مستقل افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر خبرهایی درباره حمله نظامی اسرائیل علیه عراق طی روزهای اخیر منتشر شد. در همین راستا، انفجاری مهیب شامگاه دوشنبه منطقه «الدوره» در بغداد را لرزاند و رسانه ها و برخی از تحلیلگران اسرائیلی برای سومین بار طی روزهای اخیر مدعی شدند که این انفجار ناشی از حمله اسرائیل بود. «ایدی کوهن»، تحلیلگر اسرائیلی در توئیتی مدعی شد این انفجارها ناشی از حمله های جنگنده f 35 اسرائیل به پایگاه نظامی «الصقر» واقع در جنوب بغداد بوده است.

اگرچه هیچگاه ادعاهای این چنینی از سوی دولت عراق تائید نشد، اما تکرار چنین ادعاهایی گویای این است که تیم رسانه ای و جنگ روانی اسرائیل و آمریکا تلاش دارند از یک سو دولت عراق را با این خبرها تضعیف کنند و از سوی دیگر این پیام را به افکار عمومی عراق منتقل کنند که ایران و آمریکا درگیری های خود را به خاک عراق کشانده اند، موضوعی که بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق تکذیب و رد شده است.

در چنین شرایطی، دیدار عمار الحکیم با عادل عبدالمهدی اهمیت پیدا می کند و یک دیدار عادی سیاسی محسوب نمی شود. اول اینکه، این دیدار نشان می دهد که گروههای عراقی در مقابل هر گونه تلاش های دشمنان خارجی، وحدت و اجماع دارند و با تضعیف دولت در زمین دشمن بازی نمی کنند. دوم اینکه، این دیدار بیانگر این است که به خصوص گروههای سیاسی شیعی در عراق روند پویایی را تجربه می کنند و ضمن انتقاد از دولت، در جهت تقویت آن نیز گام بر می دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 12:32:50