چگونه وهابی ها از حج استفاده سیاسی می کنند؟

سه شنبه 22 مرداد 1398 - 16:42:37

تهران- الکوثر: استاد دانشگاه «المصطفی» با اشاره به این که ما از سیاسی شدن حج حمایت نمی کنیم تاکید کرد در عین حال نمی توانیم از حج بدون اشاره به ابعاد سیاسی و اجتماعی آن سخن بگوییم زیرا خداوند سیاست را در بطن حج قرار داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمدعلی میرزایی در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: از تریبون شبکه الکوثر استفاده می کنیم تا توجه مسلمانان را به انحرافات گسترده ای که در مفاهیم محوری روی داده است جلب کنیم. یکی از انحرافات به توحید و تهی کردن توحید از ابعاد سیاسی آن و سرنوشت امت اسلامی و سرنوشت بشریت مربوط می شود.

بنیانگذار مرکز توسعه اندیشه اسلامی «الحضاره» افزود: وهابی ها در دو قرن اخیر مسئولیت زیادی در انحرافات در دین داشته اند. آنها وقتی پای منافع و سیاست هایشان در میان باشد تریبون مسجدالحرام را در همه ایام حج به تریبونی برای توهین به مسلمانان و برخی کشورها به علت مسائل سیاسی تبدیل می کنند. آنها به این ترتیب مراسم حج را سیاسی می کنند. ما با سیاسی نکردن حج موافق هستیم زیرا سیاستمداران صلاحیت چنین کاری را ندارند ولی خداوند تعالی سیاست را در بطن حج قرار داده است.

دکتر میرزایی ادامه داد: ما حج را سیاسی نمی کنیم و خواستار سیاسی شدن آن هم نیستیم ولی نمی توانیم از عبادتی در اسلام بدون اشاره به ابعاد سیاسی و اجتماعی آن سخن بگوییم. عبادت در اسلام دارای ابعاد فردی و اجتماعی است. به عنوان مثال به نماز نگاه کنید. فلسفه اصلی نماز، دور کردن فرد از گناه و منکرات است که موضوعی اجتماعی محسوب می شود.

این پژوهشگر برجسته اسلامی افزود: توحید و یکتاپرستی به معنای عبادت نکردن کسی جز خدا به کار می رود. اما توحید در بعد سیاسی و اجتماعی آن به این صورت است که مسلمانان در ابعاد سیاسی زندگیشان، از کسی غیر از خدا پیروی نکنند. اما می بینیم که برخی حکومت ها ادعای توحید و یکتاپرستی دارند ولی در شرک به سر می برند به این صورت که سرنوشت کشورشان و امت اسلامی را در دست طاغوت های جهان قرار داده اند. چطور کسی می تواند ادعای توحید داشته باشد ولی جرأت نداشته باشد که به طاغوت ها «نه» بگوید.

به گفته استاد میرزایی، جدا کردن حج از ابعاد واقعی آن و منحصر کردن آن به ابعاد نمادین آن، یک فاجعه است. ما در مراسم رمی جمرات، به طور نمادین به شیطان سنگ می زنیم تا توانایی سنگ زدن به شیطان های واقعی را پیدا کنیم. وقتی آنها می گویند حج را سیاسی نکنید منظورشان این است که شیطان های واقعی را تهدید نکنید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 22 مرداد 1398 - 15:33:42