علل تغییر رویکرد امارات در خصوص جمهوری اسلامی ایران

سه شنبه 15 مرداد 1398 - 10:39:49
علل تغییر رویکرد امارات در خصوص جمهوری اسلامی ایران

تهران - الکوثر : دولت امارات در رویکرد منطقه ای خود تغییر ایجاد کرده و ضمن عقب نشینی از یمن، گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را نیز برای کاهش تنش ها پیگیری می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، امارات متحده عربی از جمله بازیگرانی در منطقه غرب آسیا است که طی یک دهه اخیر در افزایش هرج و مرج و آنارشی در این منطقه نقش داشته است. امارات از سال 2011 به بعد همسو با سیاست های منطقه ای عربستان سعودی حرکت کرده است.

مداخله در بحران سوریه و علیه نظام قانونی این کشور، مداخله در تحولات شمال آفریقا ، مشارکت فعال در جنگ علیه یمن، همسویی با سیاست های ضد ایرانی عربستان سعودی ، قطع روابط دیپلماتیک با قطر و همسویی با آمریکا در اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله رویکردها و اقدام های هرج و مرج ساز امارات در سطح منطقه غرب آسیا است.  

با این حال، امارات طی یک ماه اخیر دست کم در دو موضوع جنگ علیه یمن و سیاست های تنش زا علیه ایران، رویکرد خود را تغییر داده است. دولت امارات ضمن اعلام خارج کردن نظامیان خود از یمن، به گفتگو با ایران برای کاهش تنش روی آورده است. سوال مهم این است که علل تغییر رویکرد امارات در خصوص یمن و ایران چیست؟

نخستین دلیل در این خصوص این است که امارات به این جمع بندی رسید از یک سو ادامه همسویی با سیاست های ضد ایرانی عربستان منافع ابوظبی را تامین نمی کند و از سوی دیگر ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن ناکام مانده است. 

برداشت امارات این است که ادامه مشارکت در جنگ علیه یمن ضمن اینکه منافع این کشور را تامین نمی کند بلکه هزینه ای زیادی نیز در پی خواهد داشت، به خصوص اینکه ارتش و کمیته های مردمی یمن رویکرد تهاجمی در پیش گرفته و نقاط حساس و راهبردی عربستان را طی ماههای اخیر هدف قرار داده اند.

از دید امارات، در شرایط کنونی ادامه مشارکت فعال در جنگ علیه یمن به منزله افزایش ناامنی در داخل امارات و خروج سرمایه گذاری خارجی از این کشور خواهد بود. بنابراین، امارات نه تنها عقب نشینی از یمن را در دستور کار قرار داد بلکه مطابق گزارش منابع خبری با ایران نیز گفتگو کرده است تا از کمک تهران برای خروج آبرومندانه از یمن استفاده کند.  

روزنامه عربی رای الیوم در این خصوص نوشت: «امارات با درک خطر خصومت با ایران و طولانی تر شدن جنگ یمن به سمت ایران آمد تا اعتبار و وحدت داخلی از دست رفته خود را بازگرداند. مقامات امارات از ایران خواسته اند که نزد متحدان خود در یمن پادرمیانی کند تا هر گونه حمله را علیه امارات متحده عربی متوقف کنند.»  

دلیل دیگری که سبب شد امارات به سمت گفتگو با ایران حرکت کند ، سرنگونی پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» به دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین توقیف نفت کش بریتانیایی به دلیل رعایت نکردن مقرارت حقوق بین الملل است.

در واقع ، با این اقدام های نیروهای مسلح ایران، ابوظبی از توانمندی و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران آگاه شد و ترجیح می دهد از تداوم رویکرد تنش زا با ایران خودداری کند و در زمین عربستان علیه ایران بازی نکند.

سومین دلیل این است که قدرت نمایی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس به دولت هایی نظیر امارات ثابت کرده است که تکیه محض به ایالات متحده آمریکا نمی تواند تامین کننده امنیت و منافع آنها در صورت وقوع هرگونه درگیری در منطقه باشد. از این رو، امارات مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را جایگزین تنش زایی در رابطه با تهران کرده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 مرداد 1398 - 10:18:57