عمران خان در واکنش به لغو خودمختاری کشمیر : حل وضعیت بحرانی کشمیر به میانجی نیاز دارد

دو شنبه 14 مرداد 1398 - 13:49:35
عمران خان در واکنش به لغو خودمختاری کشمیر : حل وضعیت بحرانی کشمیر به میانجی نیاز دارد

تهران- الکوثر: «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید اوضاع در کشمیر، گفت: زمان عمل به میانجیگری دونالد ترامپ میان اسلام آباد و دهلی فرا رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عمران خان در یک پیام توئیتری آنچه را که استفاده از بمب های خوشه ای توسط نیروهای هند علیه پاکستان خواند، محکوم کرد.

وی افزود: نیروهای هندی با استفاده از بمب های خوشه ای مناطق مسکونی غیرنظامیان در داخل خاک پاکستان را مورد هدف قرار داده اند در حالی که این اقدام مغایر با قوانین بین المللی است.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای کمک به حل مناقشه کشمیر پیشنهاد میانجیگری بین اسلام آباد و دهلی نو را مطرح کرده بود اکنون زمان عمل به آن است.

دولت هند امروز (دوشنبه) طی حکمی خودمختاری کشمیر را لغو کرد.نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امروز ریاست یک جلسه امنیت ملی را بر عهده داشت.

مودی و ناسیونالیست‌های هندوی حزب بهاراتیا جاناتای او اوایل امسال مجددا با دستورکاری که شامل حذف حقوق ویژه کشمیری‌ها طبق قانون اساسی هند بود، روی کار آمد.

از طرفی ، استقرار نظامیان بیشتر از سوی هند در مناطقی از کشمیر باعث ترس و نگرانی شدید ساکنان این منطقه و همچنین دولت پاکستان شده است.

دولت هند هفته گذشته اعلام کرد: با توجه به در خطر بودن جان زائران هندو در کشمیر، توریست ها باید هر چه سریع تر این منطقه را ترک کنند.

دولت نارندرا مودی یک هفته پس از اعزام ۱۰ هزار نیروی نظامی اضافه به کشمیر پنجشنبه گذشته در اقدامی جدید ۲۵ هزار سرباز دیگر را در این منطقه مستقر کرد که این امر موجب بروز هراس در میان مردم محلی و افزایش گمانه زنی ها در مورد تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر(بند ۳۵ و ۳۷۰) شده است.

اختلافات بر سر کشمیر را می توان دلیل عمده  تنش در روابط نه چندان گرم پاکستان و هند و شعله ور شدن آتش اختلافات در روزهای اخیر دانست. تعاملات دو کشور ھسته ای در جنوب آسیا از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۳۲۶ شمسی رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر بوده است.

مسائل مختلفی در تقسیم دو کشور تاثیر داشته، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین آنها پس از استقلال هند و پاکستان، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشور عنوان می شود.


دو شنبه 14 مرداد 1398 - 12:1:7