تفاوت دیدگاه مکاتب غربی و اسلام درباره روابط زن و شوهر

پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 18:51:57

تهران- ویژه الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی تفاوت دیدگاه مکاتب غربی و اسلام را درباره خانواده و روابط زن و شوهر تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و انسان ها از یکدیگر بی نیاز نیستند به ویژه زمانی که از کشش بین دو جنس یعنی مرد و زن سخن می گوییم. کشش بین مرد و زن ، کشش بین دو روح است که منشأ مشترکی دارند چرا که خداوند هنگام خلقت انسان می فرماید از روح خود در آن دمیدم. روابط بین مرد و زن فراتر از همزیستی و آرامش دادن به یکدیگر است. ما نمی توانیم از چارچوب این واقعیت تکوینی خارج شویم که انسانها به حکم طبیعت شان باید در کنار یکدیگر زندگی و ازدواج کنند و تشکیل خانواده و تشکیل جامعه دهند.

این پژوهشگر ارشد علوم اسلامی در ادامه افزود: فرهنگ غربی به گونه ای است که می خواهد خانواده و زندگی مشترک را نابود کند به طوری که جامعه به «من» یعنی به فرد تبدیل شود و انسان در زندگیش فقط خودش را ببیند. این مسئله موجب می شود احترام و علاقه بین مرد و زن نباشد و مبنای روابط زناشویی را مادیات تشکیل دهد.

استاد محمد قصیر افزود: ازدواج در مکاتب غربی، به صورت رابطه بین دو فرد یعنی زن و شوهر تعریف می شود که تحت سلطه یک رشته قوانین سختگیرانه و دشوار است به طوری که خانواده را به یک موسسه حقوقی و مالی تبدیل کرده است که از نظر اسلام پذیرفتنی نیست. ما هم در اسلام حقوقی برای خانواده داریم و اسلام، حقوق مرد و زن و فرزندان و پدر و مادر را مشخص کرده است ولی خواست اسلام این است که اخلاق و ارزش ها فراتر از این حقوق قرار داشته باشد. در واقع از نظر اسلام، اخلاق و ارزش ها بر روابط بین انسان ها، بین مسلمان و غیرمسلمان، بین مسلمان با مسلمان، بین زن و شوهر حاکم است. محور همه چیز «اخلاق» است به طوری که هدف رسالت پیامبر نیز تکمیل فضائل اخلاقی اعلام شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 18:46:48