حمایت لاوروف از نقش آفرینی ایران درحل بحران های منطقه

پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 19:57:44
حمایت لاوروف از نقش آفرینی ایران درحل بحران های منطقه

تهران - الکوثر : روسیه در مقابله با اتهام زنی آمریکا علیه ایران که آن را منشاء ناامنی در منطقه قلمداد می کند، مواضعی حمایت آمیز در قبال ایران دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه 24 ژوئیه تاکید کرد ایران باید بخشی از راه‌ حل‌ها در منطقه باشد و نباید این کشور را مقصر مشکلات آن معرفی کرد. لاوروف در مصاحبه با رسانه‌های آمریکای لاتین و راشاتودی گفت: «من معتقدم ایران کشوری است که باید بخشی از راه‌حل‌ها برای مشکلات منطقه باشد نه این که آن را به عنوان مقصر اصلی اتفاقات در آنجا قلمداد کرد.»

اعتقاد لاوروف این است که سیاست تبدیل کردن ایران به"سپر بلا" درباره همه رویدادهایی که در سوریه، فلسطین اشغالی، یمن و سایر کشورهای منطقه رخ می دهد، کمکی به حل وفصل معضلات این منطقه نمی‌کند. وزیر خارجه روسیه گفت: «این کار کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد. باورم این است که ایران باید در گفت‌وگوها شرکت داده شود. اشاره لاوروف به اتهام زنی همیشگی آمریکا و شرکای منطقه ای آن علیه ایران است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ایران را به نقض توافق هسته ای برجام از طریق برنامه موشکی، بی ثبات سازی منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده است. با این حال نگاهی به واقعیات منطقه و اعترافات مقامات آمریکایی نشان می دهد که واقعیت جز این ها است.

واشنگتن به همراه ریاض و تل آویو همواره مدعی شده اند که ایران مسبب وضعیت کنونی غرب آسیا است؛ در حالی که نگاهی به سیر وقایع دو دهه اخیر در این منطقه نشان می دهد که آمریکا و شرکای منطقه ای آن مسبب اصلی چالش ها و مشکلات منطقه از جمله تروریسم، ناامنی و بی ثباتی هستند. آمریکا همواره با هرگونه طرح و ابتکار منطقه ای برای ایجاد امنیت و ثبات در خلیج فارس مخالفت و در مسیر تحقق آنها کارشکنی کرده است.

واشنگتن بر این تصور است که با نمایش و در مواردی اعمال قدرت سخت یعنی قدرت نظامی به اهداف مد نظرش در منطقه دست خواهد یافت. این یک خطای راهبردی برای دولت ترامپ است که ادامه آن بی تردید تبعات ناگواری خواهد داشت. این رویکرد آمریکا انتقاد شدید روسیه را برانگیخته است؛ ضمن این که مسکو معتقد است درسطح بین المللی، کشورهای زیادی مخالف این رویکرد واشنگتن هستند. لاوروف تاکید دارد: کشورهای بیشتر و بیشتری به این درک رسیده‌اند که سناریوهای نظامی ستیزه‌جویانه و ماجراجویانه فقط به بن‌بست ختم می‌شوند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه هشدار داد هرگونه تلاش جنگ‌طلبان آمریکایی برای حل و فصل مسائل مربوط به ایران از طریق روش‌های نظامی می‌تواند پیامدهای فاجعه باری داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران هم بارها بر لزوم حفظ امنیت منطقه از طریق همکاری کشورهای آن و نیز ضرورت حل مشکلات منطقه ای از طریق گفت و گو و دیالوگ تاکید و طرح هایی نیز در این زمینه ارائه کرده است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چندی پیش طرح امضای پیمان منع تجاوز با عربستان را پیشنهاد کرد. ظریف پیش از این نیز طرح «مجمع گفتگوی منطقه‌ای (جمعی)» را ارائه کرده بود. این طرح‌ها از این دیدگاه ایران نشأت می‌گیرد که امنیت در حوزه خلیج فارس از مسیرمشارکت همه کشورهای آن حاصل خواهد شد و نظم امنیتی مطلوب و پایدار برای منطقه بدون مداخله خارجی محقق می‌شود. در عین حال ایران خود را متعهد به حفظ صلح و امنیت منطقه از جمله خلیج فارس می داند. ظریف گفته است: این ایران است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تضمین می‌کند.‌

روسیه نیز به عنوان یکی از قدرت های بین المللی رقیب آمریکا که در سال های اخیر نقش مهمی در غرب آسیا داشته، بر حمایت از طرح های تهران برای تنش زدایی در روابط ایران و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تاکید کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 18:40:33