تحریم های هسته ای جدید آمریکا علیه ایران

جمعه 28 تیر 1398 - 20:5:15
تحریم های هسته ای جدید آمریکا علیه ایران

تهران - الکوثر : پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در 8 مه 2018 توسط ترامپ، تحریم های یکجانبه علیه ایران در دو مرحله یعنی اوت و نوامبر 2018 به اجرا درآمدند. این تحریم‌ها به مثابه نقض قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درعین حال دولت ترامپ برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و نیز موارد فعالیت های مجاز هسته ای مطرح شده در برجام را نیز هدف تحریم های خود قرار داده است. درآخرین اقدام در این زمینه، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم افراد و شرکت های جدیدی به دلیل ارتباط داشتن با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه 18 ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد نام پنج فرد وهفت شرکت را به دلیل آنچه ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده، به فهرست اشخاص تحت تحریم خود افزوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است که این افراد و شرکت‌ها در تأمین قطعات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند. بر اساس این بیانیه هر پنج فردی که نامشان به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است تابعیت ایرانی دارند. در بین شرکت‌های تحریم‌شده نیز نام دو شرکت ایرانی، چهار شرکت چینی و یک شرکت بلژیکی دیده می‌شود.
آمریکا در راستای ایجاد مانع در برنامه هسته ای ایران و اجرایی کردن هدف نهایی خود یعنی توقف کامل برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، چندی قبل یعنی در مه 2019 نیز 3 مورد از معافیت های فعالیت های هسته ای ایران را لغو کرد و درباره بقیه آنها نیز مدت آن را از 180 روز به 90 روز کاهش داد.
این اقدام آمریکا کاملا بر خلاف مفاد توافق هسته ای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و صرفا بر مبنای خواسته زورمدارانه واشنگتن و به منظور بازداشتن دیگرکشورها ازهرگونه همکاری هسته ای با ایران انجام شد. در واقع دولت ترامپ با توجه به مخالفت ایران با خواسته های 12 گانه ای که "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته مطرح کرد، اکنون خود دست به کار شده و تلاش کرده تا یکی از مهم ترین موارد یعنی توقف فعالیت های هسته ای ایران را با کاربرد زورو اجبار، عملی کند. آمریکا اعتنایی به گزارش های آژانس درباره صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران ندارد.این اقدام آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران صورت گرفت. پمپئو در اظهاراتی مدعی شد این تصمیمات با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای» اتخاذ شده است. این اظهارات پمپئو درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در 15 گزارش، صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده است.
 دولت ترامپ در چارچوب خواسته رژیم صهیونیستی با هر گونه فعالیت و توانمندی هسته ای ایران به ویژه حق غنی سازی هسته ای مخالف است. در این زمینه پس از اعلام کاهش تعهدات هسته ای ایران به ویژه افزایش سطح غنی سازی به بالای 3.67 درصد، واشنگتن که خود از برجام خارج شده خواهان پایبندی تهران به برجام شد. در بیانیه کاخ سفید در این باره تصریح شد که "ما باید استاندارد قدیمی غنی سازی صفر برای جلوگیری از اشاعه (سلاح های هسته ای) را در قبال ایران احیا کنیم. آمریکا و متحدانش هرگز اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند."
دولت ترامپ از زمان خروج از برجام در مه 2018 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به گمان خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای رسیدن به یک توافق جدید کند که علاوه بر مساله هسته ای دیگر ابعاد مد نظر واشنگتن مانند برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای ایران را نیز در برگیرد. با وجود تحریم‌های بسیار گسترده و بی سابقه آمریکا، تهران تأکید کرده است که هرگز حاضر به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد شد. شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به این‌که سیاست تحریم آمریکا علیه ایران به آخر خط رسیده است نوشت: چیز زیادی نمانده که آمریکا هدف قرار دهد چون بیشتر اقتصاد ایران زیر بار تحریم‌های مالی قرار گرفته است.
واکنش تهران به تحریم های آمریکا از جمله تحریم های هسته ای جدید، به صورت افزایش ظرفیت های داخلی و نیز استفاده از ابزارهای مد نظر در توافق هسته ای برجام، می تواند معادلات آمریکا را برهم زده و بر قابلیت مانورهای سیاسی و اقتصادی ایران بیافزاید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 28 تیر 1398 - 17:46:54