موگرینی: می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد

دو شنبه 24 تیر 1398 - 13:38:52
موگرینی: می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد

تهران- الکوثر: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در مورد تمهیداتی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت در نشست امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه، در مورد چگونگی حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌شود.

موگرینی که پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم نشست امروز، طولانی‌ترین نشست شورای وزیران در ۵ سال اخیر باشد. برنامه بسیار فشرده‌ای داریم. ابتدا با مبحث ایران آغاز می‌کنیم.»

وی افزود: «می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توان با همکاری کشورهای عضو و همچنین شرکای بین‌المللی خود، توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم و تمهیداتی را اجرا کنیم که ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، همانگونه که آن‌ها تا همین چند هفته و چند روز پیش [پایبند] بودند.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال صبر برای جبران آثار ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد. در گام نخست تعهد ایران به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین تعلیق شد و در گام دوم نیز ایران غنای اورانیوم تولیدی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه صحبت‌های امروزش، در پاسخ به سؤالی در مورد تشدید تنش در منطقه خلیج فارسف گفت: «تازه از سفر عراق و کویت بازگشته‌ام و در هفته‌های اخیر با تمام کشورهای خلیج [فارس] هم رایزنی داشته‌ایم. آنچه در آن منطقه شاهد بودم، آگاهی از این مسئله بود که تشدید تنش، برای همه خطرناک است و هیچ‌کس از این قاعده مستثنا نیست و ریسک سوء محاسبه وجود دارد.»

وی افزود: «فکر می‌کنم اکنون این علاقه وجود دارد که بر نحوه مهار ریسک و اجتناب از تشدید تنش نظامی و هرگونه تشدیدی، تمرکز شود. معتقدم که برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در عراق برای بحث در مورد نحوه حفظ نتایج خوب به دست آمده در عراق، می‌تواند یک شروع خوب باشد.»

موگرینی این هفته در سفر به بغداد، با مقام‌های عراقی دیدار کرد. وی در جریان این سفر گفت مقام‌های عراقی پیشنهاد کرده‌اند که کنفرانسی با حضور مقام‌های کشورهای مختلف برای صحبت درباره اختلافات موجود در منطقه، در عراق برگزار شود. 

مقام آلمانی: مهم است که گفت‌وگو درباره برجام ادامه یابد

یک مقام آلمانی در آغاز نشست وزرای اروپایی بر اهمیت مذاکره در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران به منظور حل مسایل موجود تاکید کرد.

«میشائیل روت» وزیر امور اروپایی آلمان، امروز (دوشنبه) در ابتدای ورود به محل برگزاری نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با حضور در جمع خبرنگاران گفت که موضوع ایران امروز در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه وضعیت کنونی در زمینه توافق هسته‌ای برای کشورهای اروپایی قابل قبول نیست و باید در جهت آن اقدام کنند، افزود: «برای ما اکنون مهم است که همچنان در مذاکره  باقی بمانیم  و در راستای تنش‌زدایی اقدام کنیم. اتحادیه اروپا در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد.از دید ملی و در راستای منافع کل منطقه است که نگذاریم تمامی منطقه بار دیگر بی ثبات شود.»

روت در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در زمینه پذیرش پناهجویان و اختلافات میان کشورهای اروپایی گفت که موضوع دیگری که وزرای اروپایی امروز به آن می‌پردازند، مسئله مهاجرت است و گفت که به اتحادیه در اروپا نیاز است تا پناهجویانی که از دریای مدیترانه نجات داده شوند، کمک شود. و تاکید کرد که باید از وخامت هر چه بیشتر اوضاع در دریای مدیترانه جلوگیری شود.

هانت: برجام هنوز نمرده است/ دنبال راهی برای خروج از این وضعیت هستیم

وزیر خارجه انگلیس پیش از ورود به نشست اتحادیه اروپا در بروکسل با موضوع برجام، گفت که توافق هسته‌ای ایران هنوز به‌طور کامل ازبین نرفته اما اروپا خود را متعهد می‌داند که غرب آسیا را عاری از سلاح هسته‌ای نگاه دارد.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران را مجددا به پایبندی کامل به بندهای برجام و زنده نگاه‌داشتن توافق هسته‌ای مجاب کنند.

هانت که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با موضوع برجام به بروکسل سفر کرده، گفت روزنه‌ای کوچک اما رو به بسته‌شدن برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل و نجات توافق هسته‌ای وجود دارد و برجام هنوز شکست نخورده است.

وی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران پیش از حضور در نشست مذکور، توضیح داد آمریکا را نزدیک‌ترین متحد خود می‌دانند اما در موضوع ایران با آنها اختلاف نظر دارند زیرا «ایران هنوز یک سال از ساخت بمب اتمی فاصله دارد».

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای ایران را شکست‌خورده می‌دانید، تصریح کرد: «خب، (برجام) هنوز نمرده است و ما کاملا متعهد هستیم که خاورمیانه (غرب آسیا) را غیرهسته‌ای نگاه داریم. اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال سلاح اتمی می‌روند و این وضعیت بسیار بسیار خطرناکی خواهد بود».

هانت با بیان اینکه اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته‌ای است، افزود: «زیرا این را بهترین راهکار برای غیرهسته‌ای نگاه داشتن خاورمیانه می‌دانیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران، پاسخ قاطع خواهد داد، گفت: «بله حتما. کمیسیون مشترک برجام، مکانیسمی که در زمان نقض توافق توسط یکی از طرف‌ها تشکیل می‌شود، به زودی اتفاق می‌افتد. تحقیقات مشترک مناسبی درباره اتفاقاتی که افتاده انجام خواهد داد».

وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود: «چیزی که دنبال آن هستیم، ارائه راهی به ایران برای خروج از این وضعیت است تا بتوانند دوباره به برجام پایبند شوند. ما از ابتدا کاملا شفاف بودیم؛ توافق، توافق است. اگر آنها توافق را نقض کنند و بگویند که ما این بخش از توافق را قبول داریم و بخش دیگری را نه، برای ما قابل قبول نیست زیرا توافق باید به‌طور کامل اجرا شود».

هانت ضمن تاکید بر اینکه باید به‌صورت مناسب به بندهای برجام احترام گذاشته شود، ادعا کرد: «راهکار طولانی‌مدت برای تنش‌ها در خاورمیانه که با آمریکایی‌ها بر سر آن توافق داریم، این است که ایران فعالیت‌های ثبات‌زدای خود را در عراق، سوریه، لبنان و یمن متوقف کند. این ریشه اصلی تمام مشکلات است».

وی با بیان اینکه بر سر چگونگی غیرهسته‌ای نگاه‌داشتن غرب آسیا با آمریکا اختلاف نظر دارند، گفت: «اما ما کانال‌های در دسترس متعددی برای گفت‌وگو در این باره داریم. دیروز با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و روز قبل آن با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران (در این باره) صحبت کردم».

وزیر خارجه انگلیس همچنین اضافه کرد: «آمریکا می‌داند که ما، آنها را نزدیک‌ترین متحد خود می‌دانیم. ما باور داریم که اتحاد آمریکا و انگلیس، شالوده صلح و رفاه در سراسر جهان طی 75 سال قبل بوده است. اما دوستان برخی اوقات اختلاف نظر دارند... این یکی از موضوعات نادری است که ما بر سر آن اختلاف نظر داریم، اما این بدان معنی نیست که ما با آنها همکاری نمی‌کنیم».

لودریان: اروپا باید در حفظ برجام متحد باشد

وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) در بدو ورود به محل برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در خصوص حفظ برجام متحد باشد.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) در بدو ورود به محل برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در خصوص موضوع ایران متحد باشد.

لودریان در جمع خبرنگاران در محل برگزاری نشست وزرای خارجه اروپایی در بروکسل ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت که اروپا باید در تلاش برای حفظ برجام متحد باشد و اینکه تهران باید از تصمیم خود برای کاهش تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

وی در خصوص اتحاد اروپا گفت: «اروپایی‌ها باید در خصوص این موضوع متحد باقی بمانند».

وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام به دلیل خروج یکسال پیش دولت ترامپ از این توافق هسته‌ای «یک پاسخ بد به یک تصمیم بد بوده است».


دو شنبه 24 تیر 1398 - 13:24:30