البرادعی: سیاست آمریکا در برابر ایران، عاری از منطق است

یک شنبه 23 تیر 1398 - 10:39:31
البرادعی: سیاست آمریکا در برابر ایران، عاری از منطق است

تهران- الکوثر: محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاست دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران را سیاستی عاری از منطق توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد البرادعی مديرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با بی بی سی گفت: من شاهد سیاستی از طرف آمريکا هستم که فاقد منطق و اساس است و من باید آن‌ها را دیوانه بنامم. آن‌ها در تلاش برای یافتن راهی به منظور رویارویی و اقدامات خشونت آمیز هستند.

فکر می‌کنم مشکل اساسی که وجود دارد این است که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، توافقی که صد درصد در حال موثر واقع شدن بود و همه جهان با آن موافق بودند و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده بود. اکنون آمریکا می‌گوید در حال به کارگیری حداکثر فشارهاست. این موضوع برای من یادآور شکنجه غرق مصنوعی در ارتباط با ایران است. آن‌ها در حال غرق کردن ایران هستند و سپس می‌گویند اجازه دهید بدون هیچ گونه پیش شرطی گفتگو برگزار کنیم. کدام کشور بر اساس چنین شرایط تحقیرآمیزی حاضر به مذاکره می‌شود؟

مدير کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره افزايش سطح غني سازي اورانيوم در ايران گفت:  این‌ها اقداماتی نمادین از سوی کشوری هستند که به سبب تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند در حال حاضر دارو وارد کند. آن‌ها در تلاش برای کمک خواهی هستند. همگان باید این موضوع را درک کنند که آن‌ها با تولید هرگونه سلاح هسته‌ای فاصله زیادی دارند. آن‌ها به هیچ وجه یک تهدید قریب الوقوع محسوب نمی‌شوند.

البرادعي افزود: اگر اروپایی‌ها با یکدیگر عمل کنند، می‌توانند اقدامی جدید در قبال آمریکا انجام دهند و می‌توانند بگویند دیگر کافی است و این سیاستی است که با منافع ما مغایر است و همچنین مغایر با منطق و قانون است و شما باید موضع خود را تغییر دهید. من این را درک نمی‌کنم که چرا اروپایی‌ها همواره در کنار آمریکا هستند، حتی در زمانی که اقدامات آمریکا مغایر با منافع آنهاست. این درست نیست.

وي افزود:  تنها راه حرکت رو به جلو این است که همه دور یک میز بنشینند و مشکلات را درک کنند و امنیت یکدیگر را در نظر بگیرند. ایران همانند دیگران احساس ناامنی زیادی می‌کند، زیرا ما آن‌ها را محور شرارت می‌نامیم. زمانی که شما فشار‌های شدیدی را بر آن‌ها اعمال می‌کنید، آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنند. زمانی که شما فشار‌های زیادی را وارد می‌کنید کشور‌ها تسلیم نمی‌شوند. این که شما رژیم آن کشور را دوست داشته باشید یا نه، این یک موضوع متفاوت است. شما باید در این باره تصمیم گیری کنید که چه می‌خواهید. اگر شما می‌خواهید آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند، این توافق کنونی برای این هدف کامل است و دست کم ده سال تضمین می‌کند که آن‌ها نمی‌توانند به هیچ گونه سخت افزار هسته‌ای دست پیدا کنند. اگر شما در ارتباط با فعالیت‌های آن‌ها در منطقه نگران هستید، این یک موضوع متفاوت است. ما باید در ارتباط با مسائل مرتبط با ثبات گفتگو کنیم. ما می‌توانیم درباره موشک‌های آن‌ها صحبت کنیم، اما شاهد یک سیاست سخت گیرانه هستیم که به طور کامل در حال از بین بردن همه چیز است و سپس می‌گوییم بیایید کنار یکدیگر بنشینیم. این کارساز نیست. این یک بن بست است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 23 تیر 1398 - 10:39:12