صدقه دادن و فواید دنیوی و اُخروی آن

پنج شنبه 20 تیر 1398 - 17:12:2

تهران- ویژه الکوثر: بخشی از برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر به بررسی فواید صدقه دادن در دنیا و آخرت اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مجری بخش «کم گوی و گزیده گوی» در برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر گفت: شریعت اسلامی بر مجموعه ای از عبادات و رفتارها و اخلاق کریمه تاکید کرده است که برکت و سعادت را نصیب امت اسلامی در دنیا و آخرت می کند. یکی از عباداتی که بخاطر آن مسلمان پاداش می گیرد، صدقه دادن و بخشش در راه خدا است.

درباره فواید دنیوی صدقه دادن می توان گفت: صدقه موجب برطرف شدن خشم خدا از بنده اش و جلب رضایت او می شود؛ صدقه اشتباهات و گناهان را پاک می کند و از بین می برد؛ صدقه موجب دفع بلا می شود؛ صدقه قلب را لطیف می کند و نفس را جلا می دهد و وجدان را بیدار می کند؛ صدقه ابزاری برای تحقق بخشیدن به همگرایی اجتماعی است؛ صدقه مال را پالایش می کند و آن را افزایش می دهد.

اما درباره فواید اخروی صدقه دادن باید گفت: صدقه دادن یکی از راه های ورود به بهشت و پرهیز از آتش جهنم است به طوری که خداوند برای صدقه دهندگان دروازه ای ویژه برای ورود به بهشت به نام «باب الصدقه» اختصاص داده است. پیامبر اسلام (ص) نیز فرمود، مسلمان زیر سایه صدقه اش است تا روزی که خداوند بین مردم داوری کند (روز قیامت).

برخلاف تصور عمومی، صدقه دادن فقط بخشیدن از اموال نیست بلکه زمینه های زیادی را در بر می گیرد. پیامبر اسلام (ص) «گفتار نیک» و «لبخند زدن» و «کنار گذاشتن شرارت» را صدقه دانسته است. مهلت دادن به بدهکار برای پرداخت بدهی اش نیز از نظر خداوند صدقه محسوب می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 تیر 1398 - 16:52:6