تشدید تنش بین آمریکا و انگلیس و لغو مذاکرات تجاری

چهار شنبه 19 تیر 1398 - 17:51:31
تشدید تنش بین آمریکا و انگلیس و لغو مذاکرات تجاری

تهران - الکوثر : هرچند انگلیس متحد استراتژیک آمریکا در آن سوی اقیانوس اطلس محسوب می شود، اما بعد از راه یابی دونالد ترامپ به کاخ سفید و مواضع و اقدامات وی، روابط دو کشور دستخوش تنش شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جدیدترین تنش سیاسی بین لندن و واشنگتن که با افشای دیدگاه های سفیر بریتانیا در واشنگتن درباره ترامپ و دولت وی آغاز شده، اکنون دامنه و ابعاد بی سابقه ای پیدا کرده است.

در این راستا به دنبال افشای یادداشت محرمانه "کیم داروش" سفیر بریتانیا در آمریکا علیه دولت دونالد ترامپ، مذاکرات تجاری واشنگتن و لندن درباره برگزیت به طور ناگهانی لغو شد.

یک منبع آگاه دولت ترامپ اعلام کرد، ‌"ویلبر راس" وزیر بازرگانی آمریکا، نشست‌های برنامه‌ ریزی شده با "لیام فاکس" وزیر بازرگانی بریتانیا را تنها به این دلیل که احتمالاً داروش نیز در آن حضور خواهد یافت، لغو کرد. قرار بود نمایندگان دو کشور در مذاکرات تجاری خود درباره موضوعات تجاری مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) گفت‌وگو کنند. 
کیم داروش طی پیام‌هایی محرمانه به دفتر نخست‌وزیری کشورش، دونالد ترامپ‌ را "بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت" توصیف کرده و وی را فردی شایسته برای ریاست‌ جمهوری آمریکا ندانسته است. 

روزنامه «دیلی‌میل» روز یکشنبه 7 ژوئیه نوشت: کیم داروش طی تماس‌ها و گزارش‌های محرمانه شخصیت ترامپ را زیر سوال برده و به لندن هشدار داده که کاخ سفید به‌ طرز بی‌سابقه‌ای ناکارآمد شده است و دوره ریاست‌جمهوری (ترامپ) می‌تواند با رسوایی به پایان برسد».
ارزیابی سفیر بریتانیا ابعاد مختلفی را در بر می گیرد و نشان می دهد که ترامپ چه از لحاظ طرز تفکر و نگرش و چه از لحاظ تصمیم ها و اقداماتش شخصیتی نامطمئن، بی ثبات و بی منطق است. وی به مواردی مانند مدیون بودن ترامپ به روسیه، تلاش ترامپ برای ایجاد جنگ تجاری و تخریب ساختار نظام تجارت بین الملل و ابراز نگرانی از قصد رئیس جمهور آمریکا برای حمله به ایران اشاره کرده است. 
افشای ارزیابی بسیار منفی سفیر بریتانیا در آمریکا از ترامپ و دولت وی واکنش های شدیدی را در واشنگتن موجب شده است. این مساله شکافی را بین لندن و واشنگتن به وجود آورده  که هم چنان رو به افزایش است. ترامپ در یک پیام توییتری داروش را «فرد بسیار احمق» خواند و تأکید کرد که دولت وی دیگر با سفیر بریتانیا همکاری نمی‌کند. ترامپ به "ترزا می" نخست‌ وزیر مستعفی بریتانیا نیز اهانت کرد و گفت: «من به ترزا می گفتم که چطور توافق (برگزیت) را پیش ببرد اما او روش احمقانه خودش را در پیش گرفت و قادر به انجام توافق نشد. این یک فاجعه است».

لندن که اکنون درگیر خروج از اتحادیه اروپا است، تا حد زیادی امیدوار است که از حمایت ها و کمک های بیشتر آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی از جمله امضای پیمان تجارت آزاد با آمریکا برخوردار شود. با این حال افشای ارزیابی سفیر لندن در آمریکا که واکنش تند ترامپ را در پی داشته، موجب تضعیف روابط دو کشور و همچنین اقدامات منفی واشنگتن مانند لغو مذاکرات تجاری شده است. 

موضع گیری مقامات ارشد بریتانیایی نشان می دهد که آنها قصد عقب نشینی در برابر امریکا را ندارند. در این راستا "جرمی هانت" وزیر خارجه بریتانیا، اهانت‌های ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت و آن را غیرمحترمانه خواند و در پیامی توییتری، با اشاره به سخنان ترامپ نوشت: دوستان، با هم صریح صحبت می‌کنند من نیز همین کار را انجام دهم: این اظهارات درباره نخست‌ وزیر ما و کشور من توهین‌آمیز و نادرست هستند. در واقع بریتانیایی ها مدت ها است که از موضع گیری ها و حتی اقدامات توهین آمیز ترامپ درباره ترزا می نخست وزیر مستعفی بریتانیا ناخرسند هستند، ولی ترامپ در آخرین موضع گیری خود علیه می، به طرز بی سابقه ای به وی حمله کرده است. این مساله نشان می دهد که ترامپ تا چه حد خودمحور، مستبد و خودشیفته بوده ورویکرد وی حتی درباره بریتانیا نیز مبتنی بر تحقیر و نگاه از بالا به پایین است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 تیر 1398 - 17:50:21