رای الیوم؛ همه جهان باید در سنگر ایران بایستد

سه شنبه 18 تیر 1398 - 12:52:1
رای الیوم؛  همه جهان باید در سنگر ایران بایستد

تهران- الکوثر: تحلیلگر سرشناس عرب نوشت: همه جهان باید برای پایان دادن به رفتار یکجانبه آمریکا و اروپا در تحریم کشور‌هایی که زورگویی آن‌ها را نمی‌پذیرند، متحد شوند و در سنگر ایران بایستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم افزود: ایران با عمل کردن به کاهش تعهدات هسته ای، عزم خود را برای مقابله با باج خواهی غربی‌ها نشان داد از این رو همه جهان باید برای پایان دادن به رفتار یکجانبه آمریکا و اروپا در تحریم کشور‌هایی که زورگویی آن‌ها را نمی‌پذیرند، متحد شوند.
عبدالباری عطوان نوشت: مقامات ایرانی به وعده خود عمل کردند و غنی سازی اورانیوم را از روز یکشنبه از سرگرفتند، یعنی غنی سازی با میزان خلوصی بیشتر از آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین تهران و کشور‌های بزرگ مورد توافق قرار گرفته بود. گزارش‌های نیمه رسمی حاکی از آن است که میانگین غنی سازی ممکن است ظرف روز‌های آینده به ۲۰ درصد هم برسد.
عمل به این وعده، هم زمان با پایان یافتن مدت ۶۰ روزه مقامات ایرانی به کشور‌های اروپایی، نشان می‌دهد تهران مصمم است به صورت تدریجی اجرای مفاد توافقنامه را لغو کند تا تحریم‌های اعمال شده ضد آن کاهش یابد و نفت آن بدون مانع به بازار‌های جهانی یا دست کم اروپایی برسد، هرچند اروپایی‌ها از تهران می‌خواهند با وجود خروج ترامپ از توافق، همچنان به آن متعهد باشد.
عباس عراقچی دیروز دوشنبه به کشور‌های اروپایی مهلت جدید ۶۰ روزه‌ای برای کاهش تحریم‌ها داد و اعلام کرد در غیر این صورت، ایران مرحله سوم اقدامات را به اجرا می‌گذارد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد مشاور ارشد خود را روز سه شنبه به تهران می‌فرستد. این یک پیام فوری به مقامات عالی ایران در تلاش برای کاهش تنش است، اما انتظار نمی‌رود این پیام تاثیری داشته باشد مگر این که حامل تعهد جدی اروپایی‌ها برای اقدامات عملی در رفع تحریم یا عدم پایبندی اروپا و شرکای آن به تحریم‌های آمریکا ضد ایران باشد.
اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی که حامل ۳۰۰ هزار تن نفت است، کاسه صبر ایران را لبریز کرده و رهبری ایران را به آغاز غنی سازی اورانیوم بدون هرگونه شک و تردید واداشته است. توقیف کشتی قانونی نبود، نه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت و نه بر اساس تحریم‌های اروپایی ضد سوریه که احتمالا نفتکش به سوی آن رهسپار بود، هرچند ایران این موضوع را رد می‌کند.
انگلیس یکی از سه کشوری است که توافق هسته‌ای را امضا کرده است. اقدام این کشور در توقیف نفتکش ایرانی به درخواست ترامپ و کابینه اش انجام شد، یعنی لندن در رویارویی با ایران، در جبهه آمریکا می‌ایستد. بعید نیست دو کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان هم همین موضع را داشته باشند هرچند آن را به صورت رسمی اعلام نکرده اند.
مقامات ایران این اقدام انگلیس را راهزنی دریایی توصیف کردند و قول تلافی دادند، اما درباره نحوه آن توضیحی ارائه نکردند. غافلگیر نخواهیم شد اگر این واکنش، اقدامی مشابه مثل توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز یا هدف قرار دادن کشتی دیگری توسط متحدان ایران در دریای احمر یا مدیترانه باشد. به قول مقامات ایرانی، نفتکش در برابر نفتکش و تنگه در برابر تنگه و این در حالی است که شروع کننده مقصر است.


سه شنبه 18 تیر 1398 - 12:49:45