بازگشت آوارگان سوری به شهر القصیر پس از هفت سال

دو شنبه 17 تیر 1398 - 14:40:26
بازگشت آوارگان سوری به شهر القصیر پس از هفت سال

دمشق- الکوثر: هزار آواره سوری پس از تحمل هفت سال غربت و آوارگی، به محل سکونت خود شهر آزاد شده «القصیر» در استان حمص بازگشتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، نخستین گروه از خانواده‌های سوری که پس از هفت سال به محل سکونت خود در شهر «القصیر» در استان حمص بازگشتند، حدود هزار نفر هستند.

«طلال البرازی» استاندار حمص در واکنش به بازگشت این افراد، اعلام کرد که این اقدام در راستای طرح دولت برای بازگشت ساکنان به مناطق آزاد شده صورت گرفته است.

البرازی به روزنامه «الوطن» گفت قرار است در صورت فراهم بودن مایحتاج ضروری و لجستیک، ساکنان سایر مناطق استان حمص مانند «تدمر»، «تلبیسه»، «الحوله» و «حی الوعر» نیز به منازل خود بازگردند.

وی القصیر را «قطب اقتصادی مهمی برای این منطقه و محیط آن و مرکز تجاری مهمی» دانست؛ زیرا که در مرزهای لبنان قرار گرفته است.

ارتش سوریه و نیروهای حزب الله در تابستان سال 2013 القصیر را از اشغال گروه‌های تروریستی خارج کردند. این شهر در 35 کیلومتری جنوب غرب حمص قرار دارد. بیش از 80 روستا، از توابع القصیر به شمار می‌رود و جمعیت این منطقه، 111969 نفر برآورد شده است.

شهر «القصیر» با قرار گرفتن در جنوب غربی شهر حمص در واقع حلقه ارتباط بین ریف شمالی لبنان و ریف جنوبی استان حمص بود و هست و تا پیش از آغاز بحران سوریه، اهالی این منطقه رابطه‌ای تناتنگ با ساکنان مناطق هم‌جوار در لبنان داشتند.

این منطقه براساس ملاحظات استراتژیک کشورهای غربی و آمریکا مهمترین و خطرناک‌ترین منطقه در خاورمیانه از حیث فراهم کردن زمینه ارتباط بین محور مقاومت در ایران با حزب الله در لبنان از طریق سوریه به شمار می‌آید و در این بین مسیر «القصیر ـ القاع» و گذرگاه «جوسیه» از اهمیت بسیاری برخوردار است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 17 تیر 1398 - 13:58:52