استعفای فرمانده صهیونیست ، تداوم پیامد عملیات «حد السیف»

یک شنبه 16 تیر 1398 - 20:15:50
استعفای فرمانده صهیونیست ، تداوم پیامد عملیات «حد السیف»

تهران - الکوثر : فرمانده عملیات ویژه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شکست در عملیات خان یونس در نوامبر 2018 و ناکامی در ترور یکی از فرماندهان ارشد گردان های عزالدین قسام از سمت خود استعفا داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رژیم اسرائیل علاوه بر تزلزل و بی ثباتی سیاسی با تزلزل امنیتی نیز مواجه است. ریشه این وضعیت به جنگ نوامبر 2018 علیه باریکه غزه باز می گردد. گروهی از نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی روز 11 نوامبر 2018 به منطقه ای در شرق خان یونس حمله کردند. هدف اصلی این جنگ، ترور یکی از فرماندهان عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بود، اما نتیجه این جنگ، شکل گیری تزلزل سیاسی و امنیتی در کابینه اسرائیل بود.

عملیات «حد السیف» یا «لبه شمشیر»، واکنش گروههای مقاومت فلسطین به حمله های یگان ویژه اسرائیل بود. در عملیات «حد السیف» درگیری های شدیدی میان نیروهای مقاومت فلسطین و نیروهای اسرائیل رخ داد و شماری از نظامیان اسرائیلی کشته شدند. گروههای مقاومت در این عملیات بیش از 500 موشک و راکت به سمت شهرک های صهیونیست نشین شلیک کردند. این واکنش قاطع سبب پذیرش آتش بس پس از تنها چهار روز جنگ توسط رژیم اسرائیل شد، آتش بسی که از دید شماری از شخصیت های سیاسی و نظامی اسرائیلی به منزله پذیرش شکست از گروههای مقاومت فلسطین بود.

یکی از مهمترین تبعات سیاسی این شکست، فروپاشی کابینه بنیامین نتانیاهو بود. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ وقت اسرائیل در اعتراض به پذیرش آتش بس که از دید وی به منزله شکست در مقابل گروههای مقاومت فلسطین بود، از سمت خود کناره گیری کرد. این استعفا با فروپاشی کابینه ائتلافی نتانیاهو و تصمیم نخست وزیر اسرائیل برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی همراه بود. انتخابات زودهنگام نیز آوریل 2019 برگزار شد، اما نتانیاهو که مامور تشکیل کابینه شد، نتوانست در فرصت قانونی 42 روزه کابینه را تشکیل دهد و با رای نمایندگان کنست به انحلال آن، مقرر شد انتخابات پارلمانی در سپتامبر آینده برگزار شود. در واقع، این رخدادها که به منزله تزلزل و بن بست سیاسی در اسرائیل است، نتیجه و برونداد شکست در عملیات خان یونس محسوب می شود.

استعفای فرمانده عملیات ویژه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی دومین پیامد مهم شکست در عملیات نوامبر 2018 خان یونس است. این استعفا از این جهت حایز اهمیت است که فرمانده یکی از مهمترین ارکان نظامی ارتش اسرائیل از سمت خود استعفاء داد. یکی از نشانه های اهمیت این موضوع نیز این است که به حدی این رکن از ارتش اسرائیل اهمیت دارد که کمتر تصویری از فرمانده اسرائیلی در رسانه ها دیده می شود. نکته دیگر این است که این فرمانده اسرائیلی حدود دو ماه پس از شکست در عملیات خان یونس از سمت خود استعفا داد که این موضوع بیانگر سنگینی شکست در این عملیات است که یک وزیر و یک فرمانده نظامی در پی آن از سمت خود کناره گیری کردند. در همین راستا، «حازم قاسم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در واکنش به استعفا فرمانده عملیات ویژه اطلاعات نظامی اسرائیل گفت: «استعفای یکی از مقامات ارتش اسرائیل به دلیل شکست در عملیات خان یونس نشان دهنده ضربه بزرگی است که به ارتش این رژیم وارد شده است.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 تیر 1398 - 18:6:44