افشای ارزیابی بسیار منفی سفیر انگلیس از ترامپ

یک شنبه 16 تیر 1398 - 17:21:34
افشای ارزیابی بسیار منفی سفیر انگلیس از ترامپ

تهران - الکوثر : از هنگام روی کار آمدن ترامپ ، موضع گیری ها و اقدامات وی موجب نارضایتی و خشم متحدان اروپایی واشنگتن شده و ترامپ در موارد بسیاری بر خلاف مواضع و منافع اروپا عمل کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اکنون مشخص شده که حتی مقامات بریتانیا که متحد استراتژیک آمریکا محسوب می شود نیز نگاهی بسیار منفی به ترامپ دارند. 

در این راستا ، کیم داروش سفیر بریتانیا در ایالات متحده طی پیام‌هایی محرمانه به دفتر نخست‌وزیری کشورش ، دونالد ترامپ‌ را "بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت" توصیف کرده و وی را فردی شایسته برای ریاست‌جمهوری آمریکا ندانسته است. 

روزنامه «دیلی‌میل» روز یکشنبه نوشت: کیم داروش طی تماس‌ها و گزارش‌های محرمانه شخصیت ترامپ را زیر سوال برده و به لندن هشدار داده که کاخ سفید به‌طرز بی‌سابقه‌ای ناکارآمد شده و دوره ریاست‌جمهوری (ترامپ) می‌تواند با رسوایی به پایان برسد». 

ارزیابی سفیر بریتانیا ابعاد مختلفی را دربرمی گیرد. وی به مواردی مانند مدیون بودن ترامپ به روسیه، تلاش ترامپ برای ایجاد جنگ تجاری و تخریب ساختار نظام تجارت بین الملل، و ابراز نگرانی ازقصد رئیس جمهور آمریکا برای حمله به ایران اشاره کرده است. 

اهمیت این ارزیابی ها به لحاظ این است که بریتانیا که اکنون درگیر خروج از اتحادیه اروپا است، تا حد زیادی امیدوار است که از حمایت ها و کمکهای بیشتر آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ برخوردار شود. با این حال افشای ارزیابی سفیر لندن در آمریکا می تواند به واکنش تند ترامپ و تضعیف روابط دو کشور مواجه شود. اساسا اروپایی ها ارزیابی بسیار منفی از شخصیت ترامپ، مواضع و عملکردهای وی دارند. ترامپ با پی گیری سیاست  یکجانبه گرایانه و خط مشی کاملا مستبدانه در صدد تحمیل رویکردها و خواسته های مختلف خود به جهان و حتی شرکای اروپایی واشنگتن بر آمده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با انتقاد از رویکرد بین‌المللی ترامپ اظهار داشت : وی هنوز به دنبال پیروزی انفرادی است و قائل به بازی برد-برد نیست، در حالی که حل مشکلات جهان امروز تنها از طریق استفاده از ظرفیت سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی ممکن است. 

ترامپ بارها اروپایی ها را به دلیل آنچه سهم ناکافی آنها در ناتو خوانده سرزنش کرده و در عین حال با خروج از توافق  آب و هوایی پاریس موجبات آزردگی و انتقاد شدید سران کشورهای بزرگ اروپا را فراهم آورده است. ضمن اینکه خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در 8 مه 2018 ، کاملا برخلاف خواسته اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی بوده است. از سوی دیگر ترامپ در راستای سیاست حمایت گرایی اقتصادی، جنگ تعرفه ای را در در قبال نه فقط رقبای آمریکا بلکه متحدان اروپایی واشنگتن نیز در پیش گرفته است.  

این مسائل نه فقط انتقاد  شدید سران اروپایی از ترامپ را برانگیخته بلکه موجب شده تا در خواست برای مقاومت در برابر سیاست های ترامپ فزونی گیرد. "گرهارد شرودر " صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه ای  با اشاره مستقیم به ترامپ گفت: «خطر وی این است که تلاش می‌کند تا به دوستان و متحدان دیکته کند که چه کاری باید و چه کاری نباید انجام دهند، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی. این بدین معناست که این شخص (ترامپ) شریک نمی‌خواهد بلکه به دنبال دست‌نشانده است». 

انتقاد تند شرودر، پرده از واقعیتی غیر قابل انکار بر می دارد. نگاه ترامپ حتی به متحدان و شرکای اروپایی اش نگاهی از بالا به پایین است. وی اساسا شان و ارزشی برای اروپایی ها حتی بریتانیایی ها قائل نیست. کما اینکه ترامپ ضمن انتقاد شدید از مواضع و اقدامات ترزا می نخست وزیر بریتانیا در زمینه برگزیت، با مداخله آشکار در امور داخلی این کشور به هواداری از نخست وزیری بوریس جانسون سیاستمدار ارشد محافظه کار پرداخته و در باره نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز توصیه های منفی به ضرر اروپا می کند. این مسائل نشان می دهد که ترامپ تا چه حد خود محور، مستبد و خود شیفته بوده ورویکرد مبتنی بر یکجانبه گرایی و زورمداری اساس سیاست خارجی وی را تشکیل می دهد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 تیر 1398 - 16:22:10