برهم صالح: اختلافات ایران و آمریکا باید با گفتگو حل شود

جمعه 14 تیر 1398 - 18:27:16
برهم صالح: اختلافات ایران و آمریکا باید با گفتگو حل شود

بغداد- الکوثر: رئیس‌جمهور عراق در اظهاراتی تاکید کرد پس از جنگ با داعش در منطقه، تنش‌های میان ایران و آمریکا باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برهم صالح رئیس جمهور عراق در مصاحبه با پایگاه اینترنتی ایلاف با اشاره به تنش‌های میان ایران و آمریکا تاکید کرد مسائل موجود در منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

او درباره تنش روزافزون آمریکا و ایران در خلیج فارس گفت: امیدوارم جنگی رخ ندهد. من در موسسه چتم هاوس و بسیاری از مصاحبه‌ها گفته‌ام این منطقه از جنگ زیادی رنج برده است و جنگی جدید نمی‌خواهیم. هنوز جنگ اخیر با داعش را به پایان نرسانده‌ایم. یعنی این منطقه به جنگ جدید نیاز ندارد. مشکلی در منطقه وجود دارد که باید با مذاکره و گفت‌وگو حل شود و جنگ آخرین گزینه است.

رئیس جمهور عراق افزود: ایران کشور مهمی در منطقه است و نمی‌توان اهمیت و نقش آن را نادیده گرفت. عراق در قلب منطقه است و 1400 کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد و علاوه بر این روابطی قوی با مردم ایران داریم و نمی‌خواهیم جنگ ثبات عراق و منطقه را به خطر بیندازد.

صالح در ادامه این گفت‌وگو روابط عراق با کشور‌های عربی را قوی توصیف کرد و گفت: روابطی که با برادران خود در خلیج فارس داریم مستلزم این است که برای ثبات منطقه بیشتر تلاش کنیم و مانع ایجاد فرصت برای بی ثباتی درمنطقه شویم. اما باید اذعان کنیم مشکلی واقعی وجود دارد که به دیروز و امروز مربوط نیست بلکه مربوط به سال‌ها یا حتی دهه‌های گذشته است.

او افزود: منطقه به یک ساختار منطقه‌ای جدید نیاز دارد. به ساختاری امنیتی، همکاری اقتصای، ساختار احترام به حقوق شهروندان و حاکمیت کشور‌ها از جمله دخالت نکردن در امور داخلی کشور‌های دیگر. این ساختار در خاورمیانه دچار خلل شده است که یکی از دلایل این خلل هم حضور نداشتن موثر عراق طی چهاردهه گذشته است.

رئیس جمهور عراق با اشاره به مشکلات اقتصادی خطرناکی که در منطقه و عراق وجود دارد، افزود: زمان آن فرا رسیده است که عراق بار دیگر یک محور اساسی در منطقه باشد و با کشور‌های همسایه و کشور‌های عربی در دو مسئله اصلی مشترک باشد. اول: عراق به گذشته مملو از جنگ و هرج و مرج برنگردد. حوادث گذشته ثابت می‌کند اتفاقی که برای عراق افتاد فقط برای مردم این کشور مشکل‌ساز نبود بلکه برای همه ساکنان مشکل ایجاد کرد و دوم مقابله با افراطی‌گری و تروریسم است که برای ریشه‌کن کردن این دو پدیده به سیاستی عاقلانه نیاز است.

صالح تاکید کرد: پایان عمر نظامی داعش کافی نیست. ما مسیر طولانی برای برخورد با آنچه داعش از خود به جای گذاشته و نیز کانون‌های افراطی‌گری در سوریه و سایر کشور‌ها داریم. نمی‌توان با این مسئله گزینشی برخورد کرد. صراحتا می‌گویم با وجود همه این چالش‌ها غرق شدن در جنگی جدید به معنای بازگشت داعش، افراطی گری و هرج و مرج است که مطمئنا این مسئله به نفع هیچ یک از کشور‌های منطقه و خلیج فارس و ایران و حتی به نفع اروپا و آمریکا هم نیست.

او در پایان گفت: عراق با توجه به ساختار جغرافیایی و روابطی که با کشور‌های مسلمان همسایه یعنی ترکیه و ایران دارد و نیز روابط با سایر کشور‌های عربی می‌تواند محور تفاهم منطقه‌ای باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 تیر 1398 - 18:25:48