آیا پیشنهاد اروپا مانع کاهش تعهدات ایران در برجام می شود؟

شنبه 8 تیر 1398 - 9:8:55
آیا پیشنهاد اروپا مانع کاهش تعهدات ایران در برجام می شود؟

تهران- الکوثر: سه کشور اروپایی عضو با اعلام عملیاتی شدن اینستکس و تلاش برای توسعه آن به سایر کشورهای اروپایی، امیدوارند ایران را از تصمیم خود برای کاهش تعهداتش در برجام منصرف کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وین روز جمعه آوردگاه مقاومت دیپلماسی در برابر سیاست زورگویی آمریکا بود. پنج کشور باقی‌مانده عضو برجام تلاش کردند تا به منظور کاهش آثار منفی خروج آمریکا از برجام مسیری را پیش پای ایران بگذارند که همچنان به اجرای کامل تعهداتش در برجام پایبند باشد.

بر اساس بیانیه پایانی دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 برگزار شد، نمایندگان "فرانسه، آلمان و انگلستان، به اطلاع اعضا رساندند که اینستکس عملیاتی شده است و در دسترس تمامی دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی قرار دارد. "

همچنین " اولین تراکنش‌های اینستکس در حال پردازش است و همکاری‌های تکمیلی جاری با نهاد متقابل تأسیس‌شده ایرانی (سازوکار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا) تسریع خواهد شد. "

سه کشور اروپایی تائید کردند " برخی دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در حال پیوستن به سهامداران اینستکس، که یک سازوکار خاص معطوف به تسهیل تجارت قانونی با ایران است، می‌باشند. آن‌ها همچنین در حال تلاش هستند تا اینستکس را به روی فعالان اقتصادی کشورهای ثالث نیز باز کنند. "

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا بهمن‌ماه گذشته توسط انگلیس، آلمان و فرانسه راه‌اندازی شد اما هرگز تراکنشی را مبادله نکرد. اروپا در حالی تعلل خود را به فشارهای آمریکا نسبت داد که ایران در این مدت به تمام تعهداتش در برجام پایبند بوده است. به همین دلیل ایران اردیبهشت‌ماه گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 تیر 1398 - 8:57:34