ادامه تحریمهای آمریکا علیه محور مقاومت ... این بار سوریه

پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 16:51:34
ادامه تحریمهای آمریکا علیه محور مقاومت ... این بار سوریه

تهران - الکوثر : دولت آمریکا در ادامه اقدام های خصمانه خود ضد سوریه ، تحریم های جدیدی را علیه 13 نهاد و 13 فرد در ارتباط با سوریه وضع کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تحریم اکنون به مهمترین و معمول ترین اقدام آمریکا علیه بازیگران محور مقاومت شامل جمهوری اسلامی ایران ، سوریه ، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و حزب الله لبنان تبدیل شده است.

در خصوص تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه ذکر چند نکته حایز اهمیت است:

نخست: تحریم های آمریکا تقریباً یک ماه پس از تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه وضع شد. اتحادیه اروپا 17 مه 2019 تحریم های خود علیه دولت بشار اسد را تا اول ژوئن 2020 تمدید کرده بود. اتحادیه اروپا 270 شخص حقیقی و 70 شرکت و سازمان سوری را تحریم کرده بود. بنابراین، میان اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص تحریم سوریه اشتراک نظر وجود دارد. به عبارت دیگر، اروپا و آمریکا درباره بحران سوریه، دیدگاه یکسان و واحدی دارند.

دوم: تحریم هایی که وزارت خزانه داری آمریکا علیه سوریه وضع کرد، مورد حمایت نمایندگان آمریکا نیز قرار دارد. در همین راستا، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ماه مه 2019 تحریم اقتصادی را علیه سوریه، طرفداران آن و کسانی که به تامین مالی صنایع هوایی و انرژی این کشور می پردازند، خواستار شده بود.

سوم: تحریم های جدید علیه سوریه در شرایطی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا وضع می شود که این بازیگران ضد نظام سوریه، در عرصه میدانی ، بازی قدرت را به نظام این کشور و حامیان آن از جمله روسیه و جمهوری اسلامی ایران باخته اند. در حالی که آمریکا و اروپا به همراه برخی کشورهای سرمایه دار عربی طی حدود 9 سال گذشته اقدام های حمایتی همه جانبه ای در قبال گروههای تروریستی انجام دادند تا نظام سوریه سقوط کند، اما امروز اغلب جغرافیای سوریه در اختیار دولت این کشور قرار دارد، ساختار سازمانی تروریست ها فروپاشیده و موضع بشار اسد نیز در ساختار قدرت تقویت شده است. می توان گفت اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش دارند با اعمال تحریم های جدید و تمدید تحریم های سابق شکست در میدان نظامی را با بهره گیری ابزاری از اهرم های قدرتی که در نظام جهانی در اختیار دارند از جمله تحریم جبران کنند.

چهارم: تحریم های جدید در شرایطی علیه سوریه اعمال می شود که ارتش سوریه و متحدان آن به خصوص روسیه و جمهوری اسلامی ایران، عملیات آزادسازی استان ادلب ، آخرین استان تحت کنترل گروههای تروریستی را ادامه می دهند. به نظر می رسد که تحریم های جدید با هدف حمایت از گروههای تروریستی انجام شد، اما نظام سوریه و متحدان آن برای آزادسازی ادلب از اشغال تروریستها و پایان دادن به کار آنها در سوریه، عزم جدی دارند.

پنجم: اتحادیه اروپا و آمریکا در حالی به بهره گیری از ابزار تحریم علیه نظام سوریه ادامه می دهند که تحریم ها بیش از آنکه بر نظام سیاسی اثر بگذارد برای مردم این کشور اثرهای منفی خواهد داشت. مردم سوریه طی حدود 9 سال گذشته در اثر حمایت همه جانبه محور عربی/غربی/ عبری از گروههای تروریستی با وضعیت وخیم انسانی مواجه شده اند و تحریم های جدید نیز بر شدت وخامت این وضعیت می افزاید. در همین راستا نیز ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه تحریم اقتصادی غرب علیه سوریه را تحریم علیه ملت این کشور و گونه ای از"تروریسم" توصیف کرده بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 16:35:9