اعتراض به اقدام دولت ترامپ برای مجوز ساخت بمب های لیزری در عربستان

دو شنبه 20 خرداد 1398 - 16:38:44
اعتراض به اقدام دولت ترامپ برای مجوز ساخت بمب های لیزری در عربستان

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمانی که روی کار آمده همواره توجه خاصی به متحدان عرب واشنگتن در غرب آسیا به ویژه عربستان سعودی داشته است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با موافقت ترامپ ، شرکت تسلیحاتی "ریتئون" Raytheon به انتقال اطلاعات و فناوری به عربستان می‌پردازد و به ریاض این امکان را می‌دهد تا بمب‌های هدایت شونده لیزری بسازد. قطعاتی که عربستان اجازه دارد با همکاری این شرکت بسازد، سیستم‌های کنترل و قطعات الکترونیکی اصلی برای بمب‌های هدایت شونده دقیق " پی وی Paveway"  است. این خط تولید بخشی از بسته تسلیحاتی8 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان، امارات و اردن است که حدود دو هفته پیش اعلام شد.  

دولت ترامپ به کمیته های کنگره اطلاع داده است که 22 قرارداد نظامی با عربستان سعودی، اردن و امارات را اجرا خواهد کرد. ترامپ این معامله های تسلیحاتی را بدون تایید کنگره و به  بهانه اعلام وضعیت فوق العاده ملی انجام داده است. این اقدام دولت ترامپ ، خشم قانونگذاران را به دلیل عدم توجه دولت به کنگره به دنبال داشت. نمایندگان کنگره پیش از این هشدار داده بودند که ترامپ قصد دارد با استفاده از برخی مفاد قانون کنترل سلاح، قراردادهای مربوط به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را با اعلان وضعیت فوق العاده ملی، نهایی کند. 

"کریس مورفی "سناتور آمریکایی در این باره گفت: ترامپ هیچ دلیلی برای اعلام وضعیت فوق العاده ندارد تا بمب هایی را به رژیم سعودی بفروشد که در یمن مورد استفاده قرار می گیرد.  

در عین حال اعتراضات به اقدام دولت ترامپ در این زمینه رو به افزایش است."ایلهان عمر" نماینده مسلمان کنگره آمریکا از دولت این کشور به سبب فروش سلاح به عربستان سعودی برای استفاده در جنگ یمن به شدت انتقاد کرد. "ایلهان عمر" روز شنبه 8 ژوئن با اشاره به موافقت ترامپ با ساخت قطعات بمب های پیشرفته امریکا درعربستان، در توییتر نوشت: « واقعا انزجارآور است، واشنگتن به عربستان که سابقه مستمر نقض حقوق بشر دارد، سلاح می فروشد.»  

سیاست ترامپ همواره حمایت از عربستان بوده است. عربستان سعودی یک شریک راهبردی و اقتصادی برای واشنگتن در منطقه و یکی از بزرگترین خریداران سلاح از آمریکا محسوب می شود. امارات نیز از شرکای منطقه ای مهم واشنگتن بوده و سالانه مقادیر هنگفتی سلاح از آمریکا می خرد. از این رو دولت ترامپ تمایلی به اینکه از سطح روابط خود با عربستان و امارات بکاهد، ندارد. 

سازمان‌های حقوق بشری بر این باورند که ساخت قطعات بمب های لیزری در داخل عربستان باعث می‌شود تا ریاض به این بمب‌های پیشرفته به سادگی دسترسی پیدا کند و از این بمبها برای بمباران مردم مظلوم یمن و کشتار غیرنظامیان استفاده کند. 

بمباران های ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون کشته و مجروح شدن هزاران نفر از مردم یمن و ویرانی بسیار گسترده در این کشور فقیر عربی را در پی داشته است. سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد: کشورهای غربی باید به جای سود حاصل از فروش تسلیحات ، زندگی میلیون ها غیر نظامی یمنی و نیز تعهدات قانونی شان را در اولویت قرار دهند.  

ترامپ اوسط آوریل 2019 با وتوی قطعنامه کنگره درباره توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن ، در واقع به قانونگذران یادآوری کرد که تصمیم گیری در مورد ادامه جنگ بر عهده رییس جمهوری است و کنگره نباید در این امور دخالت کند. با توجه به عزم ترامپ در حمایت از اقدام های جنایتکارانه سعودی ها و اماراتی ها در جنگ یمن که نماد آن اعطای مجوز ساخت بمب های لیزری در عربستان است ، می توان انتظار داشت که ائتلاف سعودی دامنه حمله های هوایی خود به یمنی ها را با استفاده از این بمب ها افزایش دهد. به این ترتیب دولت ترامپ به طور مستقیم در جنایت های سعودی ها و اماراتی ها علیه مردم مظلوم یمن شریک است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 20 خرداد 1398 - 16:26:58