چرا «عدالت» از اصول دین شمرده می شود؟

پنج شنبه 9 خرداد 1398 - 16:50:3

تهران- ویژه الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی، اعتقاد به «عدالت» الهی را مهم ترین اصل دین بعد از توحید، و فقدان آن را موجب فروپاشی کل ساختار اسلام دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر با اشاره به باور پیروان اهل بیت به «عدالت» خداوند گفت: عدالت به عنوان یک اعتقاد به این معنا است که خداوند عز و جل «عادل» است. ما این صفت خداوند را در متون اسلامی به ویژه متون برجا مانده از امیرالمؤمنین علی (ع) مشاهده می کنیم. امام علی (ع) سه بار در نهج البلاغه اصل توحید را در کنار اصل عدالت آورده است. بنابراین اصل عدالت یکی از مهم ترین اصول عقیدتی در اسلام است.

ای استاد برجسته حوزه افزود: امام علی (ع) در مورد اصل توحید بر غیرممکن بودن تجسم یا تصور ذات خداوند تاکید کرده است بلکه آنچه قابل تصور کردن است، صفات خداوند است. از نظر امام علی (ع) صفت عدالت برای خداوند به این معنا است که نمی توان خداوند را (به ظلم به بندگانش) متهم کرد. به همین علت پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، عدالت را یکی از اصول دین می دانند. زیرا اگر اصل عدالت خداوند را که مهم ترین اصل بعد از توحید است نپذیریم، کل ساختار اسلام دچار فروپاشی می شود. به این ترتیب که اگر خداوند عز و جل عادل نباشد ممکن است عبادت بندگانش را و کل اعمالی را که مستحق ثواب است، نپذیرد. اگر خداوند عادل نباشد، بندگان او را عبادت نخواهند کرد زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که اجر و ثواب اعمالشان را دریافت کنند. به این ترتیب اگر اصل عدالت از بین برود، کل ساختار اسلام دچار فروپاشی خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 خرداد 1398 - 16:27:54