جایگاه اهل بیت علیهم السلام در قرآن کریم

دو شنبه 6 خرداد 1398 - 14:6:58

تهران- الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی با استناد به آیات قرآن کریم به تشریح جایگاه اهل بیت پیامبر (ص) در اسلام و قرآن پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر درباره جایگاه اهل بیت پیامبر(ص) گفت: اهل بیت پیامبر علیهم السلام جایگاه رفیعی در اسلام دارند و این موضوع را می توان از آیات قرآن که درباره اهل بیت نازل شده است دریافت. مثلا طبق آیه مبارکه «تطهیر»، اهل بیت پیامبر انسان هایی پاک و مطهر معرفی شده اند. در این زمینه بین علمای اسلام اتفاق نظر وجود دارد که حضرت علی (ع) مصداق آیه تطهیر است. برخی ها تلاش کرده اند همسران پیامبر (ص) را نیز مشمول آیه تطهیر بدانند ولی ما با دلیل قاطع و روشن می گوییم که آیه تطهیر فقط شامل اهل بیت پیامبر یعنی فاطمه، علی، حسن و حسین می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزود: آیه مباهله نیز درباره اهل بیت پیامبر نازل شده است که شامل فاطمه و علی و حسن و حسین می شود و هیچ مناقشه ای در این زمینه وجود ندارد. سوره «الدهر» نیز درباره اهل بیت نازل شده و فضائل آنان برشمرده شده است. در قرآن کریم همچنین آیه «ورثه» به اهل بیت اشاره دارد که وارثان علم پیامبر (ص) هستند.

استاد اسد محمد قصیر افزود: آیه مبارکه «الموده» نیز از جمله آیاتی است که درباره اهل بیت پیامبر نازل شده است. در این آیه «فی القربی» به اهل بیت پیامبر اشاره دارد. آیه «مباهله» نیز به علی و فاطمه و حسن و حسین مربوط می شود. عبارت «اولی الامر» در آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» نیز به اهل بیت پیامبر اشاره دارد چرا که به اطاعت مطلق مربوط می شود و شامل کسانی می شود که در جایگاه پیامبر هستند.

به گفته این پژوهشگر اسلامی، آیات فراوان دیگری نیز درباره منزلت و جایگاه اهل بیت پیامبر نازل شده است مانند آیاتی که در آنها به پیامبر درود فرستاده شده است که طبق روایات متواتر، شامل درود فرستادن بر محمد و آل محمد می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 6 خرداد 1398 - 14:6:42