مبلغ سعودی: خدا زوال قطر را برساند؛ حب عربستان از ایمان است

شنبه 4 خرداد 1398 - 17:19:55
مبلغ سعودی: خدا زوال قطر را برساند؛ حب عربستان از ایمان است

تهران- الکوثر: یک مبلغ سعودی نزدیک به دیوان سلطنتی در عربستان، با بیان اینکه «تحریم قطر در ماه مبارک رمضان ثواب دارد»، برای «زوال قطر» دعا کرد و «دوست داشتن عربستان سعودی» را «نشانه ایمان» دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دو سال پس از آغاز اختلافات شدید عربستان و قطر که به قطع روابط ریاض، ابوظبی، منامه و قاهره با دوحه منجر شد، نه تنها اختلافات کاهش نیافته بلکه شدت بیشتری به خود گرفته؛ تا جایی که مبلغان مذهبی برای «زوال قطر» یا «عذاب امیر قطر» دعا و نفرین می‌کنند.

در جدیدترین مورد از اختلافات شدید که در انظار عمومی و در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شده، واکنش «نایف العساکر» مبلغ مذهبی سعودی به برادر امیر قطر است، که بسیار تند است و واکنش افکار عمومی را نیز در پی داشت. 

نایف العساکر در واکنش به توییت «جوعان بن حمد» (برادر تمیم بن حمد امیر فعلی قطر)، دوحه و مقامات آن را به باد انتقاد گرفت و قطر را سبب ویرانی کشورهای عربی توصیف کرد و گفت، تحریم قطر از بزرگ‌ترین ثواب‌ها در ماه مبارک رمضان است. 

العساکر، برادر امیر قطر را مخاطب قرار داد و نوشت: اگر تحریم [و محاصره شما در قطر] آنطور که شما فکر می‌کنید، گناه بوده، [باید بگویم] این کار از بزرگ‌ترین کارهایی است که امید ثوابش را نزد خدا داریم. شما نمونه‌ای از خیانت و پیمان‌شکنی و دروغ بودید.. از خدا می‌خواهم که ریشه شما را بکَند و زوال شما را زودتر برساند». 

برادر امیر قطر (جوعان بن حمد) در آستانه دو ساله شدن قطع روابط ریاض با دوحه، در توییتی شدیداللحن علیه عربستان و امارات نوشته بود «بعد از دو ساله شدن گناه [محاصره و تحریم قطر]، سالروز جنایت هک خبرگزاری قطر، مناسبتی شده برای نکوهش خیانت و انگیزه‌ای شده برای تأمل در شیوه اندیشه سرهای شیطانی.

جوعان علاوه بر شیطان خواندن سران سعودی و اماراتی،‌ آنان را «حمالة الحطب» نیز توصیف کرد و نوشت: هک خبرگزاری، جنایتی بود که جرقه آتش را زد؛ آتشی که در جامعه یکپارچه خلیج [فارس] افتاد و با این حال حمالة‌ الحطب همچنان دارد هیزم [آتش‌] می‌آورد و همان کاری را انجام می‌دهد که فطرتش همانطور است». 

العساکر سعودی همچنین در ادامه پاسخ به این شخصیت قطری در توییتی دیگر ادعا کرد «دوست داشتن عربستان سعودی نشانه ایمان است... تنفر از آن نشانه نفاق است. چرا که شیخ ابن باز [مفتی اسبق سعودی و از شیوخ بزرگ سلفی این کشور] گفت "دشمنی با این کشور -عربستان سعودی- دشمنی با حق است، دشمنی با توحید است».

العساکر برای تقویت موضع خود اضافه کرد که این مسئله که ابن باز گفته اصلی از اصول اهل اسلام است که «علماء» بر آن اتفاق نظر دارند. او در ادامه حکومت قطر را دوباره «گروهک دو حمد» توصیف کرد و دوحه را به دلیل ارتباط با ایران سرزنش کرد و نوشت «موضع‌تان چیست... وقتی با رژیم... [ایران] دوست هستید؟».

این واکنش العساکر به برادر امیر قطر، واکنش برخی کاربران در فضای مجازی مثل شبکه توییتر را برانگیخته است. یک کاربر سوال کرد «نایف، کدام یک از علماء بر این اصلی که گفتی، اجماع دارد؟». در مقابل برخی سعودی‌ها با حمایت از نایف العساکر در پاسخ به او نوشتند که «ان شاء الله پایان آنها [قطری‌ها] نزدیک است». 

این موضع، تنها واکنش نایف العساکر به قطر و نفرین این کشور و سران آن نبود. نایف در بیست و سوم ماه می، دو روز پیش نیز در توییتی از خدا خواسته که امیر قطر را «عذاب کند». نایف نوشت: «مقابل کعبه، میان رکن و مقام، از خدا می‌خواهم که از تمیم بن حمد انتقام بگیرد و عذاب و زوالش را تعجیل کند. خدایا او سبب ویرانی کشورها و قتل بیگناهان و آوارگی مردم شده است. خدایا قدرت و شدت خود را که قطعا دامان قوم ظالمین را می‌گیرد، نشان بده که چطور او را [تمیم بن حمد امیر قطر را] در بر می‌گیرد».

العساکر که این توییت را دو روز پیش و قبل از درگیری توییتری جدید منتشر کرده بود، بعد از واکنش به برادر امیر قطر، این توییت خود را بازنشر [ری‌توییت] کرد.

این هجمه و حمله لفظی العساکر به قطری‌ها بر خلاف توصیه قبلی خودش در توییتر بود که نوشته بود «بهترین درمان برای دشمنانت، بی‌محلی است، چه وقتی که موفق بوده‌ای چه وقتی که شکست خورده‌ای. در دو حالت این [بی‌محلی و بی‌توجهی] بهترین راه‌حل‌هاست».

العساکر شخصیتی جنجالی است. پیشتر او از یکی از مقامات سعودی که متهم به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی است، تمجید کرده بود. او در توییتی کاملا ستایش‌گونه نوشته بود، «سعود القحطانی؛ اگر هیچ منقبتی جز تنفر از دشمنان میهن و هجمه اخوانی‌ها به خود نداشته باشد، همین برای او به عنوان شرف و افتخار کافی است». در آن زمان نیز یک کاربر قطری (به نام قطریه۳۳۳) در پاسخ نوشته بود «خدا روز قیامت تو را در زمره او [سعودی القحطانی] محشور کند». 

کاربر دیگری به نام «محمد المطیری» نوشت: همین برایش کافی است که اسمش در کنار خائنان احمقی ذکر می‌شود که به ترکیه رفتند [و خاشقچی را ترور کردند] و وجهه سرزمین توحید و سران آن را خدشه‌دار کردند. باب شری روی ما باز کردی که بسادگی بسته نمی‌شود.

سعود القحطانی مشاور سابق دربار سعودی بود که به گفته گزارش‌های رسانه‌ای در ترکیه، یکی از عوامل هدایت عملیات قتل جمال خاشقچی و وابسته تیم ترور با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی بوده است.

این حجم از اختلاف و دشمنی میان عربستان و قطر بی‌سابقه است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شاهد شدیدترین نوع اختلافات در دهه‌های اخیر هستند.  بحران روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی بعد از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه ایجاد شد زمانی که چهار کشور عربی در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند و با بستن مرزهای زمینی، هوایی و دریای خود با قطر، عملا این کشور را در نوعی محاصره شدید قرار دادند. 

چهار کشور عربی، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه دیپلماتیک با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند؛ هر چند که در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند یا ولی‌عهد و وزیر خارجه وقت سعودی، این بحران را «مشکلی بسیار بسیار کوچک» توصیف کردند. در پی این بحران، روابط تجاری قطر با ایران توسعه یافت و نظامیان بیشتری از ترکیه به قطر اعزام شد. 

عربستان و قطر پیش از این نیز دچار بحران بودند. در مارس ۲۰۱۴ عربستان، بحرین و امارات سفرای خود را از دوحه بیرون بردند و گفتند که دوحه به توافق‌هایی که در شورای همکاری شده پایبند نمانده است.  نوامبر ۲۰۱۴ سفرای این کشورها به قطر بازگشتند و قطر اعلام کرد که به آنچه عربستان مقررات شورای همکاری خوانده، عمل می‌کند.منبع فارسا


شنبه 4 خرداد 1398 - 16:40:25

دسته بندی :