پیچیده تر شدن بحران یمن ، کارشکنی و آسیب پذیری آل سعود

جمعه 27 اردیبهشت 1398 - 9:41:51
پیچیده تر شدن بحران یمن ، کارشکنی و آسیب پذیری آل سعود

تهران - الکوثر : عقب نشینی انصارالله از بنادر سه گانه ، تداوم حمله های عربستان سعودی و واکنش قاطع انصارالله سه بعد تحولات یمن محسوب می شود که نشان می دهد بحران یمن همچنان روند صعودی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سازمان ملل متحد شنبه گذشته اعلام کرد که انصارالله یمن از ۱۱ تا ۱۴ مه نیروهای خود را از سه بندر الحدیده ، الصلیف و راس عیسی خارج خواهد کرد. این اقدام انصارالله گویای این است که انصارالله به اجرای توافق استکهلم متعهد است. در همین راستا ، «مارتین گریفیتس» ، نماینده سازمان ملل در امور یمن روز ۱۵ مه  در نشست شورای امنیت گفت که «حوثی‌ها به توافق مربوط به خروج از الحدیده پایبند بودند. »

همزمان با این اقدام ، ائتلاف به رهبری عربستان با تداوم بمباران مناطق مختلف یمن، تلاش کرد نشان دهد که انصارالله در موضع ضعف از بنادر سه گانه عقب نشینی کرد. بر این اساس، بمباران را علیه مناطق مختلف یمن از جمله الحدیده ادامه داد که در اثر این حمله ها ، یک غیرنظامی کشته و شماری از جمله سه زن زخمی شده اند.

این رویکرد عربستان سعودی با واکنش قاطع انصارالله و ارتش یمن مواجه شد. ابتدا انصارالله سه شنبه گذشته دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو را با پهپاد هدف قرار داد. در همین راستا ، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که «با هفت پهپاد، ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع را هدف قرار دادیم که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد.»  در ادامه نیز یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن پایگاه " السلب" واقع در جیزان عربستان را با یک فروند موشک زلزال یک هدف قرار داد که کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای سعودی داخل پادگان را در پی داشته است. محمد عبدالسلام ، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: «ما وارد یک مرحله راهبردی می شویم و مرحله جدیدی از تشدید حملات علیه دشمن سعودی را آغاز می کنیم. »

الگوی رفتاری انصارالله در مقابل جنگ طلبی عربستان حاوی چند پیام راهبردی است. نخست اینکه ، عقب نشینی از بنادر سه گانه بیانگر ضعف انصارالله نبود بلکه بیانگر حسن نیت آن برای ایجاد صلح و پایان دادن به جنگ در یمن بود.

دوم اینکه ، واکنش قاطع انصارالله و ارتش یمن ضمن اینکه توانمندی پدافندی آن را نشان داد، آسیب پذیری های عربستان سعودی را نشان داد. عربستان سعودی نمی تواند حمله کند و پاسخی نبیند.

سوم اینکه ، اقدام های انصارالله نشان داد که نسبت دادن حمله به الفجیره امارات به انصارالله ، توطئه است زیرا انصارالله واکنش نظامی خود را به طور پنهانی انجام نخواهد داد و اگر مکان یا تاسیساتی را هدف قرار داد، علنی بیان می کند.

نکته پایانی این است که تداوم حمله های عربستان بدون در نظر گرفتن حسن نیت انصارالله، گویای این است که عربستان و متحدانش تلاش دارند از ظرفیت سازمان ملل برای جبران شکست های نظامی در یمن بهره گیرند و این عامل مهمی است که سبب پیچیده تر شدن بحران یمن می شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 27 اردیبهشت 1398 - 9:28:17