عنصر اصلی شکل دهنده هویت فرد مسلمان چیست؟

چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398 - 10:34:39

تهران - اختصاصی الکوثر : شیخ صادق اخوان پژوهشگر علوم اسلامی در شبکه الکوثر به مسئله میراث اسلامی و اثر آن در شکل دهی هویت اسلامی پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ صادق اخوان در نخستین قسمت از برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر ویژه ماه مبارک رمضان گفت :« زمانی که از میراث اسلامی صحبت می کنیم باید بدانیم که میراث اسلامی ، اصطلاحی وسیع و گسترده است که هر آنچه به اسلام ارتباط داشته باشد از جمله قرآن کریم ، سنت نبوی و احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام و همچنین اجتهادات علمای گذشته در فهم و درک این متون را شامل می شود. در واقع فهم این متون و تطبیق آن با واقعیت ، میراث اسلامی است.» 

این پژوهشگر ارشد علوم اسلامی افزود :« البته اختلافاتی وجود دارد در خصوص اینکه آیا این میراث ، مقدس است یا نه ، و متاسفانه در این زمینه شاهد افراط و تفریط هستیم. برخی معتقدند هر آنچه به پیامبر اکرم (ص) منسوب باشد حتی اگر به طریقی ضعیف رسیده باشد و یا خارج از چارچوب موازین عقلی و اصول ثابت شده سنت نبوی و اخلاق انسانی باشد مقدس است و باید آن را چشم و گوش بسته بپذیریم.»  

شیخ صادق اخوان اضافه کرد :« برخی دیگر نیز حتی معتقدند باید از قرآن نیز انتقاد کرد و می گویند همه اینها به شرایط زمانی و مکانی خاصی مرتبط هستند و هیچ گونه تقدسی در آنها وجود ندارد و امروز به قوانین جدید اسلامی که سازگار با زمان ما و نیازهای این دوره باشد نیاز است و برای همین نمی توانیم بگوییم چیز مقدسی وجود دارد حتی اگر آن ، قرآن باشد. در اینجا باید تاکید کنم که 99 و 9 دهم درصد مسلمانان جزء هیچ یک از این دو دسته نبوده اند بلکه آنها متکی به میراث اصیل اسلامی هستند.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398 - 10:31:5

پربازدیدها