آفریقا عرصه تداوم مقابله و رقابت قطر با عربستان و امارات

پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 10:39:48
آفریقا عرصه تداوم مقابله و رقابت قطر با عربستان و امارات

تهران - الکوثر : دولت قطر با انتقاد از مداخله عربستان و امارات در امور داخلی لیبی و همچنین با بهره گیری از تنش در روابط امارات و عربستان با مغرب ، درصدد تقویت نفوذ خود در آفریقا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خلیفه حفتر ، فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی از روز ۴ آوریل به طرابلس ، پایتخت این کشور حمله کرد و درگیری های جدیدی در لیبی میان دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج و دولت طبرق در شرق این کشور که حفتر از آن حمایت می کند ، رخ داد. گزارش های متعددی تاکنون درباره حمایت عربستان، امارات و مصر از اقدام خلیفه حفتر منتشر شده است. فایز السراج و برخی مقام های دولت وفاق ملی بارها از حمایت بازیگران خارجی از فرمانده ارتش لیبی انتقاد کردند.  

دولت قطر که از دولت وفاق ملی حمایت می کند و جامعه جهانی نیز این دولت را به رسمیت شناخته است ، در چند نوبت از رویکرد دولت های عربستان، امارات و مصر درباره بحران لیبی انتقاد و اعلام کرد این کشورها سبب تشدید درگیری های داخلی در لیبی می شوند. در همین راستا، محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر روز گذشته ۲۹ آوریل در پیامی توئیتری حمله ها و تحولات اخیر در لیبی را " نفاق سیاسی " خواند و نوشت: " برخی کشورها که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، از ابزارهای تروریستی خود علیه ملت های عرب استفاده می ‌کنند. " اشاره وزیر خارجه قطر به حمایت عربستان و امارات از تروریسم است، در حالی که این کشورها مدعی مبارزه با تروریسم از طریق متهم کردن کشورهایی نظیر قطر و ایران هستند. 

علاوه بر میدان لیبی ، قطر سعی دارد از تنش در روابط عربستان و امارات با مغرب نیز در جهت تقویت نفوذ خود در رباط بهره گیرد. پس از اینکه شبکه عربستانی العربیه مستندی درباره صحرای غربی که منطقه ای جدایی طلب است ، پخش کرد در روابط عربستان و مغرب تنش به وجود آمد. برخی منابع خبری اعلام کردند که رباط سفیر خود را از ریاض فراخوانده و از ائتلاف سعودی علیه یمن نیز خارج شده است. امارات نیز هفته گذشته سفیر خود را در رباط ، پایتخت مغرب، فراخواند و این اقدام را " تصمیم حاکمیتی فوری " توصیف کرد.

در مقابل این اقدام های عربستان و امارات ، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ، امیر قطر توسعه روابط با مغرب را در اولویت قرار داد و سفیر فوق العاده در رباط تعیین کرد. سفیر فوق العاده بالاترین درجه یک سفیر دیپلماتیک است.

رفتارها و روندها در سیاست خارجی قطر گویای این است که دوحه نه تنها مشکلات داخلی ناشی از محاصره و تحریم توسط چهار کشور عربستان ، امارات ، بحرین و مصر را پشت سر گذاشته است بلکه از تداوم تنش در روابط با این چهار کشور عربی ناراضی نیز نیست. علاوه بر این ، قطر از این تنش برای تقویت روابط با کشورهایی استفاده می کند که در روابط با ریاض و ابوظبی دچار مشکل شده اند. به عبارت دیگر ، قطر تداوم تنش در روابط با چهار کشور عربی را فرصتی جهت تقویت نفوذ در کشورهای دیگر به خصوص در کشورهای آفریقایی قلمداد می کند. در همین حال ، قطر با بهره گیری از ظرفیت رسانه ای خود به خصوص شبکه الجزیره سیاست مداخله گرایانه عربستان و امارات را در کشورهای دیگر مورد انتقاد قرار داده و آنرا عامل مهمی برای افزایش تنش های داخلی در کشورهایی نظیر لیبی معرفی می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 10:20:23