قتل سرباز عراقی واکنش علیه حضور آمریکا را به دنبال داشت

شنبه 7 اردیبهشت 1398 - 13:42:15
قتل سرباز عراقی واکنش علیه حضور آمریکا را به دنبال داشت

بغداد- الکوثر: کشته شدن یک سرباز عراقی و زخمی شدن دو سرباز دیگر در حمله جنگنده های آمریکایی به شهرستان الحویجه استان کرکوک، واکنش شخصیت ها و گروه های عراقی را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منابع خبری عراقی روز جمعه (۶ اردیبهشت) اعلام کردند در حمله روز چهارشنبه جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به نیروهای امنیتی عراق در شهرستان الحویجه استان کرکوک، یک نظامی عراقی کشته شد و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

جنبش «عصائب اهل الحق» عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «همزمان با اعلام انزجار از حمله به نیروهای قهرمان عراقی، بار دیگر حضور آمریکا در عراق را زیر سئوال می بریم».

در این بیانیه آمده است: «مشخص است که این نیروها (آمریکایی)  بر اساس نظر خود و بدون مراجعه به فرماندهی عملیات مشترک و بدون هماهنگی با آن رفتار می‌کنند، و گرنه این درگیری رخ نمی‌داد».

این جنبش تصریح کرد که «حادثه حمله آمریکا به نیروهای عراقی، دلیل محکمی بر حضور نیروهای جنگی است، نه آن گونه که واشنگتن ادعا می‌کند، نیروهای مستشاری».

این جنبش تأکید کرد که اگر نیروهای آمریکایی تخلفی کنند، قوانین عراق درباره آنان اجرا خواهد شد؛ زیرا «آن گونه که مشخص است، عراق در سال 2012 نپذیرفته است که مصونیت قانونی برای نیروهای آمریکایی قائل شود... و به همین دلیل، دولت پیشین آمریکا در آن زمان نپذیرفت که نیروهای جنگی خود را در خاک عراق باقی نگه دارد».

عصائب در پایان بیانیه خود خاطر نشان کرد که پارلمان عراق باید در اسرع وقت، نوع، تعداد، محل و نقش نیروهای خارجی حاضر در خاک عراق را مشخص کند تا از بی‌توجهی آمریکا به خون مردم عراق و حاکمیت این کشور جلوگیری شود.

در همین ارتباط، جنبش «نجباء» عراق تأکید کرد این اقدام نیروهای آمریکایی، نشان‌دهنده سوء نیت آمریکا و آمادگی نیروهای این کشور برای مقابله و نبرد نظامی است، «نه آن گونه که دیگران و واشنگتن ادعا می‌کنند که این نیروها، مستشاری، امنیتی و فنی هستند».

این شورا از دولت عراق خواست نقش واقعی خود را در انجام اقدامات بازدارنده در خصوص این تجاوزات ایفا کند و قوانین سخت علیه آمریکایی ها به کار گیرد.

نجباء پارلمان عراق را مسئول عدم تسریع در تصویب قانون خروج نیروهای خارجی دانست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 7 اردیبهشت 1398 - 13:41:27