روسیه درصدد گسترش روابط با کشورهای عربی

سه شنبه 27 فروردین 1398 - 15:52:52
روسیه درصدد گسترش روابط با کشورهای عربی

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه روسیه به عنوان میزبان پنجمین دور نشست وزیران کشورهای عربی دیدارهای جداگانه ای با همتایان عرب خود برگزار و بر گسترش همکاری های دوجانبه با آنها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   سرگئی لاوروف در دیدار با جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان آخرین موضوعات همکاری های مشترک دوجانبه را بررسی کرد.
براساس گزارش ارایه شده از وزارت امور خارجه روسیه، دو طرف در جریان این گفت وگو، در خصوص وضعیت کنونی در خاورمیانه و شمال آفریقا با تمرکز بر وضعیت لبنان و همچنین نحوه حل بحران سوریه تبادل نظر کردند.
لاوروف بار دیگر بر موضع روسیه در حمایت از حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد و بر اهمیت هماهنگی با طرف لبنانی برای تسهیل روند بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان تاکید کرد.
لاوروف در دیدار با سوئیس بوکادوم وزیر امور خارجه الجزایر هم به روابط سنتی دو کشور اشاره کرد و در ادامه دو طرف در خصوص طیف وسیعی از مسائل مهم برای تقویت بیشتر همکاری ها گفت وگو کردند.
در این دیدار نیز در خصوص آخرین تحولات در سوریه و لیبی تبادل نظر شد.
براساس گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف دیدار دوجانبه ای هم با وزیر امور خارجه یمن داشت و در این دیدار در خصوص آخرین اقدامات بشردوستانه و لزوم رسیدن به راه حلی جامع برای رسیدن به صلح در این کشور عربی تاکید شد.
وزرای امور خارجه روسیه و سومالی نیز در دیداری جداگانه درباره مسائل مربوط به پیشرفت روند حل و فصل در سومالی گفت وگو کردند و طرف روسی از تلاش های دولت فدرال سومالی در روند صلح این کشور حمایت کرد.
نمایندگان مسکو و موگادیشو همچنین بر تعمیق گفتمان سیاسی و رویکرد هماهنگی مبتنی بر اصول اساسی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد از جمله در مقابله با چالش ها و تهدیدهای جهانی علی الخصوص تروریسم تاکید کردند.
لاوروف در دیدار دیگری با وزیر امور خارجه فلسطین هم در خصوص راه های حل و فصل مناقشه فلسطین گفت وگو کرد و خواستار رسیدن به وحدت ملی در میان گروه های فلسطینی در کوتاه ترین زمان ممکن شد.
طرف روسی در این دیدار بار دیگر به حمایت روسیه از تلاش ها برای پایان یافتن مناقشات به صورت عادلانه و پایدار براساس راه حل پیش بینی شده در قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد.
گفتنی است، امروز سه شنبه پنجمین دور از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عربی با طرف روسی قرار است به میزبانی مسکو برگزار شود.
وزیر امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که همکاری با کشورهای عربی از اولویت های سیاست خارجی روسیه است.منبع ایرنا
اروپام ** 1346 **


سه شنبه 27 فروردین 1398 - 14:2:50

دسته بندی :