پیروزی نتانیاهو با روش‌های کثیف

پنج شنبه 22 فروردین 1398 - 17:53:1
 پیروزی نتانیاهو با روش‌های کثیف

تهران - الکوثر : نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی در سرزمین های اشغالی حاکی از پیروزی بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بیست و یکمین انتخابات پارلمانی اسرائیل روز 9 آوریل برگزار شد. این نخستین انتخابات از سال 2009 تاکنون بود که رقابت جدی میان گروههای شرکت کننده وجود داشت. رقابت اصلی نیز میان ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس، رئیس سابق ارتش اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود بود.  

آخرین نظرسنجی های پیش از انتخابات نشان می داد که ائتلاف آبی و سفید کرسی های بیشتری از حزب لیکود در این انتخابات کسب خواهد کرد، اما نتایج غیررسمی گویای این است که حزب لیکود بار دیگر بیش از سایر گروهها کرسی به دست آورده است. در این خصوص ذکر دو نکته مهم است. 

نخست، پیروزی نتانیاهو با کمک دونالد ترامپ و از روش «کثیفی» به دست آمده است. نتانیاهو در این دوره از انتخابات با پرونده های چهارگانه فساد و همچنین مخالفت جدی احزاب دست راستی و چپی مواجه بود و گمانه زنی های جدی درباره پایان حیات سیاسی وی وجود داشت. با این حال، دونالد ترامپ با اقدام های غیرقانونی همه کار انجام داد تا نتانیاهو پیروز انتخابات شود.

ترامپ ابتدا روز 25 مارس جولان سوریه را به اسرائیل بخشید، در حالی که مطابق قطعنامه های شورای امنیت جولان بخشی از تمامیت ارضی سوریه است. در همین حال، ترامپ یک روز قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل، سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی خود قرار داد.

ترامپ با این اقدام ها به افکار عمومی در اسرائیل این پیام را منتقل کرد که پیروزی نتانیاهو در انتخابات به نفع آنها است. 

تحلیلگران و شخصیت های زیادی از جمله محمدجواد ظریف در واکنش به اقدام ترامپ علیه جولان سوریه و سپاه پاسداران نوشته اند که اقدام ترامپ هدیه انتخاباتی به نتانیاهو بود.

«فانگ هونگدا»، مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه دانشگاه شیامن چین نیز اقدام ترامپ علیه سپاه را هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو خواند. 

بدون تردید، این اقدام ترامپ، روش کثیفی برای پیروزی نتانیاهو بود زیرا ضمن اینکه اقدامی خلاف حقوق بین الملل بود، حمایت صریح از یک طرف انتخابات اسرائیل در مقابل دیگر رقبای آن نیز محسوب می شود که مصداق مداخله خارجی در انتخابات داخلی است. در همین راستا، دونالد ترامپ به عنوان نخستین رهبر خارجی نیز پیروزی نتانیاهو را تبریک گفت و در پیامی نوشت: «نتانیاهو دوست خوبی است.»  

دوم، پیروزی حزب لیکود و نتانیاهو در انتخابات پارلمانی گویای شکل گرفتن دیکتاتوری حزبی و شخصی در سرزمین های اشغالی است. اسرائیل مدعی است که بهترین دموکراسی را در خاورمیانه دارد، اما یکی از پیش شرط های مهمی دموکراسی، گردش نخبگان در ساختار قدرت است.

این در حالی است که عملاً در ساختار قدرت اسرائیل گردش نخبگان دیده نمی شود. نتانیاهو از 1996 تا 1999 و از 2009 تاکنون نخست وزیری اسرائیل را بر عهده دارد. اکنون نتانیاهو برای چهارمین بار متوالی از 2009 تاکنون و برای پنجمین بار از 1996 به بعد به عنوان نخست وزیر قدرت را در اختیار خواهد گرفت که طولانی ترین دوره نخست وزیری در اسرائیل است.  

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که نتانیاهو با چهار پرونده فساد و همچنین تظاهرات بخش زیادی از مردم سرزمین های اشغالی به دلیل فساد و افزایش مشکلات معیشتی مواجه است. با توجه به این وضعیت می توان انتظار داشت که کابینه بعدی نتانیاهو نیز کابینه باثباتی نباشد و با فروپاشی مواجه و انتخابات زودهنگام دیگری در سرزمین های اشغالی برگزار شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 فروردین 1398 - 16:26:17