گوترش خواستار توقف فوری درگیری ها در اطراف طرابلس شد

سه شنبه 20 فروردین 1398 - 8:54:53
گوترش خواستار توقف فوری درگیری ها در اطراف طرابلس شد

تهران- الکوثر: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد سه شنبه از طرف های درگیر در لیبی خواست که به درگیری ها در جنوب طرابلس پایتخت دولت وفاق ملی پایان دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «محمد عماری زاید» عضو شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی گفت: فرانسه و روسیه به ما برای توقف درگیری فشار می آورند و در عین حال با حفتر در حال مذاکره هستند.
عماری افزود: پاریس و مسکو با فشارهای خود به دولت وفاق، می خواهند، حفتر پس از کنترل شهر «غریان» امتیازی برای مذاکره با ما داشته باشد.
این عضو شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی هرگونه فشارهای کشورهای خارجی در این خصوص را رد کرد و افزود: موضع دولت وفاق کاملا ثابت است و ما پیش از خروج نیروهای حفتر، مخالف هرگونه راه حل سیاسی هستیم.
عماری اضافه کرد: دولت وفاق ملی در جلسه فوق العاده امروز سه شنبه، تمامی وزیران کابینه را مکلف می کند، تمامی امکانات را برای حمایت از جبهه های جنگ (علیه نیروهای تحت امر حفتر) فراهم سازند.
در همین حال دفتر رسانه ای «فایز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی اعلام کرد: امانوئل مکرون در تماس تلفنی با السراج خواستار توقف حمله نیروهای تحت امر حفتر به طرابلس پایتخت شده است.
در حالی که نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش تحت حمایت دولت حاکم بر شرق لیبی از کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس خبر داده بودند، شاهدان عینی دوشنبه شب اعلام کردند که این فرودگاه بار دیگر از کنترل این گروه خارج و به دست دولت وفاق ملی افتاده است.
لیبی از پنجشنبه گذشته (15 فروردین) و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت فرمانش برای حمله به طرابلس؛ پایتخت بار دیگر متنشج است.
این درگیری ها روز جمعه و پس از درگیری شدید میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسید.
قرار بود دو کنفرانس مختلف در لیبی و اتیوپی برای حل سیاسی این بحران برگزار شود.
سلامه در ابتدای فرودین ماه جاری نیز اعلام کرد،شهر «غدامس» لیبی میزبان « گفت و گوهای ملی» میان گروه های این کشور در روزهای 14 ،15 و 16 آوریل (25، 26 و 27 فروردین) خواهد بود.
همچنین قرار بود کنفرانس دیگری نیز در ماه ژوئیه (تیر/ مردادماه) آینده و با حضور گروه های درگیر لیبی و با نظارت سازمان ملل متحد در آدیس آبابای اتیوپی برگزار شود.
لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری « عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.


سه شنبه 20 فروردین 1398 - 8:54:43