خدمات سه ساله ترامپ به نتانیاهو

دو شنبه 19 فروردین 1398 - 15:8:20
خدمات سه ساله ترامپ به نتانیاهو

'دونالد ترامپ' در طول سال گذشته که رییس جمهوری آمریکا بوده با انجام اقداماتی جنجالی تنها در صدد خدمت به 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی برآمده تا فردی افراطی و به قول برخی رسانه ها و دیپلماتهای غربی، همچون خود نژادپرست در سرزمینهای اشغالی در قدرت حضور داشته باشد.

تهران- الکوثر:   فردا (سه شنبه) انتخابات پارلمانی در سرزمینهای اشغالی برگزار می شود. با توجه به نتایج نظرسنجی در مورد نتایج این انتخابات، نتانیاهو با وجود همه کمک های ترامپ به وی در طول سه سال گذشته ، شاید دیگر شانسی برای کسب رسیدن به قدرت در رژیم صهیونیستی را نداشته باشد. 
از سال 2016 که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد، دولت وی نتانیاهو را به صورت همه جانبه در صحنه های بین المللی حمایت کرده است. 

 به رسمیت شناختن جولان و انتقال سفارت آمریکا به قدس 
رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات پارلمانی 2019 رژیم صهیونیستی در اقدامی جنجال برانگیز و در حالیکه نتانیاهو در کنار وی ایستاده بود، بر خلاف قوانین و قطعنامه های سازمان ملل، 'بلندی های جولان' سوریه را که از سال 1967 توسط این رژیم اشغال شده، تحت حاکمیت اسرائیل برسمیت شناخت تا خدمتی بزرگ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی کرده باشد .
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان که متعلق به سوریه است را در جریان جنگ 1967 با اعراب اشغال کرد.
اقدام دیگر ترامپ انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی بود که خشم جهانیان و فلسطینی ها را برانگیخت. اردیبهشت ماه سال گذشته مقامات آمریکایی با حضور در قدس، همزمان با سالگرد 'روز نکبت'، سفارت آمریکا در این شهر را افتتاح کردند و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برسمیت شناخت. بسیاری از کشورها، سازمان ها و نهادهای مهم بین المللی این اقدام آمریکا را خلاف مقررات توصیف کردند. بسیاری از کشورهای جهان نیز با خودداری از شرکت در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس، از این اقدام واشنگتن انتقاد کردند.

اقدامات ضد فلسطینی
علاوه بر اقدامات زورمندانه ترامپ که تا حدود زیادی به نفع نتانیاهو پایان یافته، رژیم صهیونیستی با گستاخی بیشتری در ساخت شهرکهای صهیونیست نشین در کرانه باختری ادامه داده است . 
گزارش خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' نشان می دهد که شهرک سازی صهیونیست ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. در حالیکه در دوره های پیش از ریاست جمهوری ترامپ، نتانیاهو و کابینه های پیش از وی به علت مخالفت های جهانی با نگرانی و احتیاط بیشتری به شهرک سازی های غیرقانونی در اراضی اشغالی کرانه باختری می پرداختند. 
آمار از افزایش 1.5 برابری ساخت شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی در دومین سال ریاست جمهوری ترامپ (2018) خبر می دهد.
ترامپ در راه کمک رسانی و خدمت به نتانیاهو و کابینه اش حتی از ضربه زدن به فلسطینی ها هم چشم پوشانی نکرد. اوایل شهریور ماه سال گذشته دولت آمریکا از کاهش 200 میلیون دلاری کمک مالی به آوارگان فلسطینی خبر داد. مدتی پس از آن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قطع کمک های این کشور به 'آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی' خبر داد که پس از کشمکش های فراوان، واشنگتن کمک به فلسطینی ها را تعلیق کرد. 
برخی خبرگزاری ها سال گذشته میلادی نیز از طرح دولت آمریکا با عنوان 'معامله قرن' برای صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها خبر دادند. بندهای افشا شده از این توافق نشان از حمایت یکطرفه تیم خاورمیانه ترامپ از صهیونیستها داشت و از سویی با واکنش های منفی مقامات فلسطینی مواجه شد. 

 عادی سازی روابط با اعراب
تیم ترامپ از جمله 'جراد کوشنر' داماد وی، با تحرکات خود در کشورهای خاورمیانه برای ایجاد نقطه وصل بین نتانیاهو و سران اعراب تلاش های بسیاری را کرده اند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از این فرصت و درگیری های موجود بین کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده کرد تا بتواند روابط با برخی کشورهای عربی را علنی کند.
انتشار خبر نتانیاهو به عمان و دیدار با سلطان قابوس و حضور مقامات صهیونیستی در برخی رویدادهای ورزشی در کشورهای عربی از جمله امارات از اقدامات صهیونیستها به منظور علنی شدن روابط با برخی کشورهای عربی بود. 

 اقدامات ضد ایرانی 
ترامپ با پیشنهاد برگزاری کنفرانسی در لهستان، این فرصت را در اختیار نتانیاهو قرار داد تا با استفاده از موضوع عادی سازی روابط با اعراب، شکافی میان ایران و کشورهای خاورمیانه ایجاد کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خاورمیانه در ورشو پایتخت لهستان دیدارهایی با تعدادی از سران عرب با محور فشار بر ایران انجام داد.
از سوی دیگر، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همیشه با شکل گیری توافق هسته ای سال 2015 ایران مشکل داشت. وی با اعلام موضع رسمی ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، تمام تلاش های خود را به منظور بر هم زدن این توافق می کرد. حتی با خروج غیرقانونی آمریکا از 'برجام' در اردیبهشت ماه سال گذشته، نتانیاهو با سفر به کشورهای اروپایی طرفین قرارداد، باز هم سعی داشت به این توافق پایان دهد که در نهایت موفق نشد.ایرنا


دو شنبه 19 فروردین 1398 - 13:15:1