نگاه رسانه های عربی : بغداد در میدان رقابت سعودی ها با ایران چگونه بازی می کند؟

دو شنبه 19 فروردین 1398 - 18:17:44
نگاه رسانه های عربی :  بغداد در میدان رقابت سعودی ها با ایران چگونه بازی می کند؟

سفر نخست وزیر عراق به ایران جدا از مسائل مربوط به روابط دوجانبه، تحلیل و گمانه زنی هایی را در زمینه امکان میانجیگری بغداد بین تهران و ریاض و الزامات آن به دنبال داشت.

تهران- الکوثر:  «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق صبح شنبه هفدهم فروردین وارد تهران شد و در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری قرار گرفت. 
ایران به عنوان نخستین مقصد عبدالمهدی در سفر منطقه‌ای وی انتخاب شد و قرار است او در آینده نزدیک به عربستان و ترکیه نیز سفر کند. 
سفر نخست وزیر عراق به تهران در حالی انجام شد که کمتر از یک ماه پیش «حسن روحانی» در صدر هیاتی بلندپایه به عراق سفر کرده بود. طی ماه های اخیر هم «برهم صالح» رئیس‌جمهوری و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق در جریان دیدار از ایران و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی درباره مسائل مختلف از جمله تحریم‌های آمریکا دیدار و گفت وگو کردند وعزم جدی دولتمردان عراقی را برای توسعه روابط با تهران در راستای منافع دو طرف نشان دادند. 
سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در شرایطی انجام ‌شد که طی روز‌های گذشته، هیاتی عربستانی به همراه گروهی از بازرگانان و فعالان اقتصادی سعودی به بغداد سفر کردند و در این سفر افزون بر پیشنهاد کمک 1.5 میلیارد دلاری پادشاه سعودی برای احداث یک ورزشگاه در عراق، طرح 186 فرصت سرمایه‌گذاری و تاسیس منطقه آزاد تجاری از سوی عربستان به عراق ارائه شد. از این رو، سفر عبدالمهدی به تهران بلافاصله بعد از سفر هیات سعودی به بغداد می‌تواند حضور نخست‌وزیر عراق در تهران را حائز اهمیتی ویژه بدارد. 

 روابط ایران و عراق تقویت می شود
به نوشته تارنمای «میدل ایست اونلاین»، ایران و عراق روابط تنگاتنگی دارند. ایران دارای نفوذ گسترده ای میان جریان های سیاسی و نظامی عراق است. این کشور خود را به عنوان یک شریک تجاری مهم برای عراق معرفی کرده است و برای برقراری روابط استوار با عراق بر پایه منافع مشترک تلاش می کند. سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ایران در شرایطی صورت گرفت که آمریکا به عراق فشار وارد کرده است تا به روابط خود به ویژه در زمینه واردات انرژی از ایران پایان دهد. این فشارها در شرایطی است که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در سفر اخیر خود به واشنگتن اعلام کرد که عراق برای تامین انرژی به ویژه برق باید دستکم به مدت سه سال به ایران تکیه کند. ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان به عراق است و این دو کشور افزایش سطح مبادلات تجاری از 12 میلیارد دلار در سال به 20 میلیارد دلار را هدف گذاری کرده اند. 
به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان، «احسان الشمری» رئیس اندیشکده سیاسی عربستان گفته سفر عادل عبدالمهدی به ایران جدا از نشست سه جانبه اخیر وی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن در قاهره نیست. اما سفر وی به ایران نشان می دهد که هنوز برخی از تفاهمنامه هایی که در سفر روحانی به عراق صورت گرفت به ویژه تفاهمنامه های اقتصادی، موضوع تحریم ها و چگونگی برخورد با آنها و مبادلات تجاری، موضوع انرژی و مسائل مرزی تکمیل نشده است و ایران به عراق به عنوان پلی نگاه می کند که می تواند در حل بحران های منطقه به ویژه نزدیک سازی دیدگاه های ایران و کشورهای عربی به ویژه عربستان نقش آفرینی کند. نتایج سفر عبدالمهدی به ایران هنوز آشکار نیست و با سفر آینده عادل عبدالمهدی به عربستان این نتایج آشکارتر خواهد شد. 

عراق بین تهران و ریاض وساطت می کند؟
به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، سفر عبدالمهدی به ایران درهای گفت و گو درباره وساطت عراق برای نزدیک سازی دیدگاه های ریاض و تهران را گشوده است؛ به ویژه این سفر در شرایطی صورت گرفت که چند روز پیش «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان در جریان سفر خود به عراق از این میانجیگری و نقش منطقه ای عراق سخن به میان آورد. در این زمینه «علی الرفیعی» عضو جریان حکمت عراق هم به العربی الجدید گفت: عادل عبدالمهدی در سفر خود به تهران می تواند برای نزدیک سازی دیدگاه های ایران و عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش کند. عراق پس از شکست داعش دیگر یک کشور منزوی در منطقه نیست. وارد نشدن عراق در محوربندی های منطقه ای سبب شده است این کشور در روابط خود با کشورهای منطقه قدرت مانور داشته باشد. ایران و عراق دارای پرونده های مشترکی مانند مسائل مرزی و منافع دوجانبه اند. ایرانی ها در پس از اشغال عراق در سال 2003 میلادی در تشکیل نظام سیاسی عراق نقش برجسته ای بازی کردند. 
به نوشته تارنمای «العهد» لبنان، بیشتر مردم عراق بر این باورند که عربستان هزاران تروریست تکفیری را به عراق اعزام کرده تا خود را در خیابان ها، بازارها، مدارس و بیمارستان و ایستگاه های مسافربری منفجر کنند و مردم عراق را به خاک و خون بکشند. این کشور از تریبون های تروریستی که فتواهای تکفیری صادر می کردند، حمایت کرد. اکنون که این کشور برای برقراری روابط با عراق تلاش می کند برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد و از اشتباهای گذشته خود چشم پوشی کند و وارد مرحله جدیدی از روابط خود با عراق شود که با گذشته متفاوت باشد، باید به اشتباهات گذشته خود در برخورد با عراق اعتراف کند و جلوی فتاوهای نهادهای وهابی ها علیه شیعیان را بگیرد. 
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در گزارشی چنین نگاشت: در شرایطی که عراق درباره بسیاری از مسائل منطقه ای سیاست بی طرفانه ای در پیش گرفته است اگر ریاض تلاش می کند بر سیاست های عراق تاثیر گذارد باید در روابط خود با ایران بازنگری کند. عربستان چه بخواهد و چه نخواهد روابط ایران و عراق بسیاری مستحکم است. اگر عربستان بتواند روی برخی از جریان های عراق تاثیر گذارد این به معنای آن نیست که این کشور می تواند بغداد را به مسیری بکشاند که خود عراقی خواهان آن نیستند. منبع ایرنا


دو شنبه 19 فروردین 1398 - 11:35:15