چگونه احادیث صحیح را از احادیث جعلی تشخیص دهیم ؟

سه شنبه 25 آذر 1399 - 16:22:29
چگونه احادیث صحیح را از احادیث جعلی تشخیص دهیم ؟

تهران - الکوثر : شیخ صادق اخوان استاد برجسته علوم دینی در شبکه الکوثر راهها و شاخصهای تشخیص احادیث و روایات صحیح از نادرست و جعلی را بیان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ صادق اخوان در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« شاخصهایی وجود دارد که علمای علم درایت و حدیث و علم اصول فقه آنها را برای مقابله با احادیث نادرست بیان کرده اند. علاوه بر این شاخصهای عمومی برای همه احادیث داریم که در ماههای گذشته به برخی از آنها پرداخته ایم که مهمترین شاخص این است که هر حدیثی که با کلام خداوند متعال مغایرت داشته باشد ساختگی و جعلی است و باید آن را رها کنیم.» 

شیخ اخوان افزود :« هر حدیثی که در تضاد با سخن خداوند باشد صحیح و پذیرفتنی نیست. همچنین هر حدیثی که با بدیهیات عقلی در تضاد باشد نمی توان آن را پذیرفت. خواهشی که دارم این است که به هیچ وجه عقل خود را کنار نگذاریم چرا که یکی از بزرگترین آفتها این است که ما عقل خود را نادیده بگیریم یعنی هر گاه دیدیم که حدیثی یا خبری با عقل سازگاری ندارد یا با ویژگیهای صفات حسنه اخلاقی در تضاد است باید آن را به طور کامل رد کنیم و کنار بگذاریم. چگونه می توان پذیرفت که پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام ناسزا می گفتند و بد دهنی می کردند. اصلا شما می توانید از پیامبر و امامی که چنین صفاتی داشته باشند پیروی کنید آن هم پیامبری که در قرآن کریم دارای خلق عظیم معرفی شده است؟» 

این استاد برجسته علوم دینی تاکید کرد :« می خواهند بین امت اسلامی تفرقه بیندازند درحالی که امیرالمومنین علی علیه السلام به خدا قسم می خورد که هیچ کسی بیشتر از من برای وحدت امت پیامبر (ص) حریص نیست. اختلاف افکنی نه تنها نص صریح قرآن کریم و عقل در تضاد است بلکه با اخلاق نیز سازگاری ندارد. امت ما امت وحدت و اتحاد است. پیامبر اکرم (ص) اولین خطبه ای که در مدینه ایراد کردند تاکید کرد مسلمانان با هم برادرند. تفرقه افکنی روش معاویه و یزید و سران ظلم و جور بوده است که از این طریق می خواستند مقاصد مادی و دنیوی خود را محقق کنند کاری که امروز انگلیس انجام می دهد.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 13 فروردین 1398 - 15:37:31