آثار اعتکاف روی انسان چیست؟ + فیلم

پنج شنبه 1 فروردین 1398 - 17:27:56
آثار اعتکاف روی انسان چیست؟ + فیلم

وبگردی: یکی از اتفاقات مبارک در آغاز سال جدید، همزمانی آن با برگزاری مراسم اعتکاف است.

تهران- الکوثر:  ماه رجب ایام و اعمال مختلفی دارد و مشهورترین آن مناسک اعتکاف است. مناسکی که مفهوم و ریشه آن در تزکیه نفس خلاصه می‌شود و امروزه نوجوانان و جوانان بسیاری به این فریضه الهی روی آورده‌اند.

یکی از اتفاقات مبارک در آغاز سال جدید ما، همزمانی آن با برگزاری مراسم اعتکاف است؛ چرا که در بهترین زمان، بندگان می توانند حالشان را به بهترین شکل تغییر دهند و مصداق بارز «حول حالنا» شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس امور دینی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آثار معنوی و دنیوی اعتکاف اظهار کرد: یکی از اعمالی که خداوند تبارک و تعالی برای ما معصومین هدیه و ارمغان فرستادند، اعتکاف است. اعتکاف سنتی دیرینه است که از حضرت رسول خدا (ص)، امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) به ما به ارث رسیده. این عمل نیز آثار دنیوی و معنوی دارد. اگر کسی معتکف شد، اراده او فوق العاده قوی می شود؛ چون کنار مسجد و آثار معنوی مسجد گناهان و توطئه های شیاطین حبس شده و انسان با اراده قوی که جذب می کند می تواند در مقابل آنها ایستادگی کند.

وی ادامه داد: دومین اثری که انسان در اعتکاف از آن بهره می برد، فراگیری مساعدت، تعاون و همکاری در کنار برادران و خواهران خودش است. در یک آیه ای از مصحف شریف قرآن خداوند می فرماید: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی»؛ در نیکی کردن همکاری کنید و کمک برسانید. این حس تعاون و همکاری در اعتکاف فوق العاده بالاست.

این خطیب و کارشناس امور دینی با اشاره به سومین اثر دنیوی اعتکاف گفت: سومین اثر دنیایی اعتکاف ایثار و از خود گذشتگی است.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان افزود: یکی از آثار معنوی اعتکاف بخشش گناهان است. کسی که روزه می گیرد و در حال سجده است، خداوند این شخص را می آمرزد. همچنین فرد معتکف از شر شیطان در امان و از وسوسه های شیطانی نجات یافته است.

مشروح این گفتگو را در فیلم زیر مشاهده کنید؛

 


پنج شنبه 1 فروردین 1398 - 9:12:46