عطوان : آمریکا برای برهم زدن اوضاع اردن تلاش می کند

سه شنبه 21 اسفند 1397 - 16:9:8
عطوان : آمریکا برای برهم زدن اوضاع اردن تلاش می کند

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب در یادداشتی نوشت آمریکا به دنبال تشدید ناآرامی در اردن است تا بتواند معامله قرن را به اجرا درآورد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت : دخالت وقیحانه رایزن بازرگانی سفارت آمریکا در امان در امور داخلی اردن و دیدار با تعدادی از تاجران و مدیران صنعتی سرشناس برای هشدار درباره فعالیت در سوریه و هرگونه تعامل با این کشور ، اقدامی تهدیدآمیز برای کسانی است که از این ”اوامر“ سرپیچی کنند و در لیست سیاه آمریکا قرار بگیرند.

عطوان افزود : این بدترین نوع قلدری است که ملت اردن پیش از حکومت باید در برابر آن بایستد زیرا اردن جمهوری موز نیست و نقض حاکمیت آن به این روش برای جلوگیری از اتفاق های بدتر باید خط قرمز قلمداد شود. اردن جمهوری موز نیست و رایزن بازرگانی هم نماینده عالی رتبه نیست و نباید باشد. اردن با موقعیت جغرافیایی خود، ترکیب جمعیتی منسجم و ملت خلاق و میهن پرست خود و نیز داشتن حق انتخاب های فراوان، کشوری قدرتمند است و همین اندازه کافی است که با داشتن مرزی به طول حدود 600 کیلومتر با رژیم صهیونیستی بیش از چهل سال است که در آرامش به سر می برد و این در حالی است که مرزهای غزه به طول حدود 40 کیلومتر همواره باعث نگرانی و ترس تل آویو بوده است چه رسد به اردن با آن مرز طولانی.
وی اضافه کرد : آمریکا تحت فشار اسرائیل ، بدترین نوع باج خواهی را به اردن و ملت آن روا می دارد و می خواهد با بهره برداری از اوضاع دشوار اقتصادی و بدهی های عمومی اردن و نیاز آن به کمک های خارجی ، این کشور را به ابزار اجرای طرح های خرابکارانه و شکست خورده خود در منطقه تبدیل کند و در این مسیر تنها چیزی که برایش اهمیت دارد امنیت تل آویو است که حتی در صورت دستیابی به این هدف به ضرر امنیت و ثبات اردن و گرسنه ماندن مردمش خواهد بود.  
این سردبیر مشهور عرب گفت : کشورهای خلیج (فارس) را علیه اردن تحریک کردند و به آنها دستور دادند همه کمک های مالی به امان را قطع کنند. اردن وقتی خواست به خودش تکیه کند و بازارهای جدیدی با کشورهای همسایه یعنی عراق و سوریه و ایران گشود کارت قرمز نشانش دادند و وقاحت ، فساد و استکبار آنها به جایی رسید که فعالان تجاری و صنعتی را ”احضار“ و آنها را تهدید می کنند و درباره عدم صدور هرگونه سوخت برای ملت سوریه که از بحرانی خفه کننده در این زمینه رنج می برد هشدار می دهند و همه وزرای اردن را از سفر به سوریه منع می کنند. 
وی افزود : اردن هدف حمله آمریکا ، اسرائیل و برخی کشورهای عربی که روابط خود را (با رژیم صهیونیستی) عادی سازی کرده اند قرار گرفته است. این حمله دو هفته قبل وقتی که میزبان نشست اتحادیه پارلمان های عربی شد افزایش یافت به ویژه آن که عاطف الطراونه رئیس پارلمان اردن با حمایت همتایان کویتی و لبنانی خود با اصرار مانع حذف آخرین بند بیانیه پایانی در جرم انگاری و حرام اعلام کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد.  
عطوان در ادامه نوشت : اردن با ناآرامی های داخلی رو به روست و هیبت کشور در حال از بین رفتن است. تعداد گرسنگان و بیکاران رو به افزایش است و خفقان فزاینده در انتظار جرقه ای برای انفجار. به نظر می رسد رایزن بازرگانی آمریکا و دولت این کشور با حسن نیت یا سوء نیت می خواهند این انفجار رخ دهد. اگر کسانی که به میان نخبگان سیاسی اردن و گزارش نویسان که تعدادشان هم زیاد است رخنه کرده اند، حقیقت اوضاع دشوار کشور را نمی دانند پس چه کسی می داند؟ آیا آنها این انفجار را برای سرنگونی دولت اردن می خواهند تا زمینه اجرای معامله قرن به ویژه بند اول آن درباره ایجاد وطن جایگزین به شیوه جدید فراهم شود؟
وی تاکید کرد : عبدالله دوم پادشاه اردن اکنون در سومین سفر خود به واشنگتن در کمتر از سه ماه به سر می برد و گمانه زنی هایی از قرار گرفتن او در معرض فشار بسیار زیاد برای پذیرش معامله قرن وجود دارد که پیش بینی می شود جزئیات آن در ماه مه آینده یعنی بعد از برگزاری انتخابات اسرائیل به همراه پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز چند صد میلیاردی اعلام شود. تا جایی که ما می دانیم او در برابر این فشار مقاومت کرده و خطر آن را برای وحدت ترکیب جمعیتی اردن و ثبات داخلی و هویت جامع آن به میزبانان آمریکایی خود توضیح داده است که امیدواریم این مقاومت و سرسختی ادامه یابد. ماه اکتبر گذشته به اردن رفتم و با اکثر مراجع تصمیم گیری آن به اضافه بسیاری از چهره های مردمی و طبقات مستضعف گفت و گو کردم و با کمال خوشحالی دیدم همه مردم اردن از خاستگاه های مختلف با معامله قرن مخالف و به حق عربی اسلامی خود در فلسطین اشغالی و مقدسات مسیحی و اسلامی آن از بحر تا نهر پایبند هستند و آمادگی دارند برای پایان دادن به اهانت های آمریکا و اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) فداکاری کنند و اگر مضمون این گفت و گوها نزد من امانت نبود حقایق شگفت انگیز و باارزشی را در این زمینه فاش می کردم.
وی افزود : کاسه صبر اردن لبریز شده است و تحمل ذلت و خواری بیشتر را نه برای خود و نه ملت ها و کشورهای عربی ندارد از این رو لحظه ای در هشدار پیرامون انفجار آتشفشان خشمی که آن را نزدیک می بینیم تردید نمی کنیم. اقدام برادران الجزایری در تظاهرات برای آزادی فلسطین و بالابردن پرچم آن برای اصلاح ناخودگاه آنچه موج نخست ”بهار عربی“ نامیده می شود، نشانگر بیداری و سامان گرفتن فهرست اولویت های اصلی است. دولت اردن باید به اقدام توهین آمیز این رایزن بازرگانی وقیح آمریکا پاسخ دهد و علاوه بر اخراج او به تاجران اردنی هم ابلاغ کند که به هشدارهای او درباره رفتن به سمت سوریه و رساندن گاز و نفت به ملت آن توجه نکنند و در به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد آن و ورود به فرآیند بازسازی این کشور حتی در ابعاد بسیار کوچک به عنوان عمل به وظیفه برادری، دینی و اخلاقی خود شریک شوند. اردن مانند فلسطین بخش عزیزی از سوریه بزرگ است که به اذن خداوند طی روزهای آینده با بازوهای ملت خود و همه برادران عرب به آن بازخواهد گشت.
وی اضافه کرد : در دیدارهای متعدد با برادارن اردنی بر این حقیقت مهم تاکید کردم که اردن نقطه ثقل مشرق عربی و عامل ثبات یا بی ثباتی در کل منطقه است که این یکی از منابع قدرت این کشور در کنار سایر مواردی است که قبلا گفته شد. از این رو باید همه سیاست های قدیمی ”سازشکارانه“ که این کشور را به این وضع اسف بار رسانده و به خیلی ها اجازه تعرض به آن و کرامت مردم با عزتش را داده است تغییر کند.نمی دانیم شاه اردن به میزبان های خود در واشنگتن چه خواهد گفت ولی امیدواریم به آنها بگوید خوار کردن اردن و امت عربی کافی است چون اگر کاسه صبر لبریز شود همه معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.
عطوان در پایان گفت : شاه اردن به ما جمله ای گفت که ممکن نیست فراموشش کنیم. او گفت: ”زمان گدایی به سر آمده و سیاست تکیه بر خود شعار مرحله بعدی است“. امیدواریم این عبارت پیام اصلی او به ساکن کاخ سفید و مسئولانش باشد. کسی که همه فشارها را تاب آورد و پیشنهادهای میلیاردی همراه آن را رد کرد، چهار سال قبل خود را از ورطه جنگ یمن دور نگه داشت و پیش بینی هایش در این پرونده درست از آب درآمد می تواند همین موضع را ضد معامله قرن و مواضع خفت باری که در پرونده سوریه دیکته می شود اتخاذ کند. باید منتظر بود و دید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 21 اسفند 1397 - 13:46:27