برهم صالح: برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها بر مردم ایران تلاش می کنیم

یک شنبه 19 اسفند 1397 - 12:36:40
برهم صالح: برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها بر مردم ایران تلاش می کنیم

بغداد- الکوثر: رئیس جمهور عراق گفت کشورش هیچ گاه بخشی از منظومه تحریم ها علیه ایران نخواهد بود و برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها بر مردم ایران تلاش خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برهم صالح در آستانه سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق این سفر را بسیار مهم توصیف کرد کرد که برای تعمیق روابط دو کشور انجام می‌شود.

رئیس جمهور عراق در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان این که این سفر در فضای بسیار مهمی انجام می‌شود، ادامه داد: اولا و قبل از هرچیز این سفر برای تعمیق روابط میان دوکشور و دو ملت انجام می‌شود. من حدود سه ماه پیش در تهران بودم و در آنجا رئیس جمهور روحانی و مقام معظم رهبری و دیگر مقام های جمهوری اسلامی از من استقبال کردند و ما گفت‌وگوهای طولانی و دقیق درباره اوضاع در عراق و روابط ایران و عراق و وضعیت منطقه داشتیم.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهور روحانی برای تکمیل گفت‌وگوهای دو کشور و پیشبرد مذاکرات میان دوکشور خواهد بود. امیدواریم این سفر بتواند عامل مهمی برای تعمیق روابط میان دو کشور از جمله در مسائل اقتصادی و تاکید بر اشتراکات موجود میان دو کشور و مسائل امنیتی و سیاسی و همچنین از لحاظ رویکرد ما به منطقه باشد.

برهم صالح گفت: ما و ایران مرز مشترک طولانی در حدود 1400 کیلومتر با یکدیگر داریم و همچنین مشترکات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و دینی با هم داریم. ما دو کشور منافع مشترک بسیاری با هم داریم. منافع سیاسی می‌آیند و می روند اما اصول تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و منافع مشترک ما ایجاب می‌کند که به فکر روابطی طولانی تر و عمیق تر با یکدیگر باشیم. ما درباره مرزها که مرزهای طولانی هم است و دیگر مشترکات فرهنگی و سیاسی گفت‌وگو خواهیم کرد. همچنین درباره روابط اقتصادی و مشترکات موجود میان دو کشور و دو ملت مذاکره خواهیم داشت.

وی درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: من این را باید بگویم که عراق بخشی از منظومه تحریم های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود. شکی نیست که ما از این تحریم‌ها متاثر خواهیم شد اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر اینکه منافع ملت ایران کشور دوست و همسایه ما تامین شود اصرار دارد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و هر آنچه در توان داریم را به کار می‌بریم تا از سطح تنش‌ها  در این رابطه کاسته و آزارهایی که به ملت دوست ایران می رسد کاهش یابد.

رییس جمهور عراق در پاسخ به این سوال که ایران در زمان سختی عراق در کنار مبارزه با تروریسم بود اکنون ایران  در سختی است ، عراق چه برنامه‌ای برای کمک به ایران دارد؟ گفت: همانطور که در تهران گفتم که ایران در کنار ملت عراق برای مبارزه با دیکتاتوری صدام حسین و استبداد ایستاد ، بسیاری از عراقی‌ها به ایران آمدند و ایران با آغوش باز از آنها استقبال کرد. ایران در دوره گذشته در مبارزه با داعش در کنار ما ایستاد و ما هیچ چیز جز اینکه به ایران بگوئیم از شما متشکریم نمی توانیم بگوئیم. آنها واقعا در روزهای سختی در کنار ما ایستادند. درباره اینکه ما بتوانیم به ایران کمک کنیم بخشی از آن به این مساله بازمی گردد که بتوانیم واکنشی مهم و اجمالی به این تحریم ها نشان بدهیم. ما دو کشوری هستیم که مشترکات فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی بسیار عمیقی با یکدیگر داریم. پس چگونه می‌توانیم با ملت ایران هم‌صدا نباشیم و با آنها ابراز همدردی نکنیم؟ این حقیقتی است که به نفع همه است که از شدت تنش ها در منطقه بکاهیم. این تنش ها نه به منطقه و نه به عراق کمک نمی‌کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 19 اسفند 1397 - 12:16:9