بررسی اهداف سفر نتانیاهو به روسیه

یک شنبه 12 اسفند 1397 - 10:45:14
بررسی اهداف سفر نتانیاهو به روسیه

تهران - الکوثر : قرار بود سفر نتانیاهو به مسکو روز 20 فوریه انجام شود،اما این سفر به تعویق افتاد و پس از یک هفته انجام شد.سوال این است که اهداف نتانیاهو از سفر به مسکو چیست؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی نتانیاهو از سفر به روسیه، بهبود روابط تل آویو - مسکو است که از سپتامبر 2018 به دنبال ساقط شدن یک فروند جنگنده روس که به کشته شدن 15 سرنشین آن منجر شد ، رو به تیرگی گذاشت.

روسیه به دنبال سقوط این جنگنده از عملیات هوایی اسرائیل در سوریه انتقاد کرده و آن را عامل حادثه برای جنگنده روس دانسته بود. 
در حالی که پس از این رخدا د، نتانیاهو تلاش زیادی برای دیدار با پوتین انجام داد، اما این تلاش ها نتیجه ای نداشته است. اکنون با گذشت بیش از 5 ماه از ساقط شدن جنگنده روسی، این نخستین دیدار نتانیاهو با پوتین است.  
نتانیاهو در دیدار با پوتین، موضوع حضور ایران در سوریه را مطرح کرده است. نکته مهم این است که نتانیاهو در حالی برای چندمین بار بر خروج ایران از سوریه تاکید می کند که حضور ایران در سوریه با دعوت دولت قانونی این کشور و با هدف کمک به نظام سوریه برای مبارزه با گروههای تروریستی انجام شده است.  

سفر دوشنبه گذشته بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران و تشکر وی از آیت الله خامنه ای برای حمایت ایران از سوریه در جریان مبارزه با تروریستها، مصداق علنی و آشکار درخواست نظام سوریه از ایران برای حضور در این کشور است.

از سوی دیگر، نتانیاهو در حالی بر خروج ایران از سوریه تاکید دارد که دفتر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته در گزارشی  اعلام کرد : "اسرائیل سلاح ، پول و مراقبت های پزشکی به گروههای تروریستی وابسته به القاعده ارائه کرده تا این گروهها موجب ایجاد وحشت در میان مردم سوریه شوند." 
مجموع این دلایل سبب شد درخواست نتانیاهو از پوتین درباره خروج ایران از سوریه با واکنش منفی رئیس جمهوری روسیه مواجه شد زیرا رئیس جمهوری روسیه خواستار تمرکز نتانیاهو بر روابط دوجانبه تل آویو - مسکو شده است. 
در همین راستا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت:" با وجود اصرار شدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همراه ساختن پوتین با خود، مسکو همچنان بر نقش مثبت ایران در سوریه تاکید دارد و از رویکرد تهران در قبال مسائل خاورمیانه دفاع می کند." 
موضوع دیگر این است که بنیامین نتانیاهو تلاش می کند از سفرهای خارجی برای اهداف انتخاباتی خود بهره گیرد. پس از اینکه کابینه ائتلافی نتانیاهو در نوامبر 2018 فروپاشید ، مقرر شد انتخابات زودهنگام پارلمانی آوریل 2019 در سرزمین های اشغالی برگزار شود. این انتخابات در شرایطی برگزار خواهد شد که نتانیاهو به خاطر چهار پرونده فساد تحت فشار شدید داخلی نیز قرار دارد و احتمالاً حکم دادگاه نیز در این خصوص تا پیش از برگزاری انتخابات اعلام شود، موضوعی که نتانیاهو تلاش دارد مانع آن شود.  
نتانیاهو با سفرهای خارجی سعی دارد چهره خود را در افکار عمومی اسرائیل بهبود بخشد. در همین خصوص،«یوسی بیلین» در تحلیلی که پایگاه اینترنتی المانیتور منتشر کرد، با اشاره به سفر نتانیاهو به مسکو نوشت: "حزب لیکود و نتانیاهو تلاش دارند این پیام را منتقل کنند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مردی است که جانشین ندارد." 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 اسفند 1397 - 10:12:9