العرب: گردهمایی شرم الشیخ، نشست تناقض ها بود

شنبه 11 اسفند 1397 - 15:42:7
العرب: گردهمایی شرم الشیخ، نشست تناقض ها بود

تهران- الکوثر: روزنامه قطری'العرب' امروز(شنبه) در گزارشی با اشاره به نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر، این گردهمایی را نشست تناقض ها توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این روزنامه قطری با بیان این مطلب نوشت: نشست شرم الشیخ تناقض ها و پراکندگی ها را در خود جمع کرده بود و نشان داد که مقامات کشورهای عربی در مقایسه با همسایگان شمالی و غربی خود در اتحادیه اروپا هماهنگی نداشتند و در حالی که اروپاییان با پرونده های واحد و اهداف روشن به شرم الشیخ آمده بودند و اختلافاتشان در موضوعات جزئی و حاشیه ای بود، کشورهای عربی تناقض های ریشه ای و ساختاری با هم داشتد و پرونده ها و یا اهداف مشترکی برای ارائه نداشتند.
به نوشته العرب، در واقع می توان گفت که در نشست شرم الشیخ کفه ترازو به نفع اروپایی ها می چربید و آن ها خواسته هایی روشن از همتایان عرب خود داشتند و به دنبال قراردادهای اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه معاملات نظامی سودآور بودند. اولویت دیگر اروپاییان موضوعات امنیتی، مبارزه با تروریسم و پدیده مهاجرت غیرقانونی بود، اما برخی از کشورهای عربی در این موضوعات مهم به دنبال باج خواهی از اروپاییان بودند و خود را ضامن مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی جلوه می دادند در حالی که این نظام های مستبد (عرب)خود عامل و حامی این قضایا هستند.
العرب با اشاره به اینکه مشکل سازمان های عربی وجود تاکتیک به جای استراتژی است، افزود: یک رهبر عرب می تواند منابع، مرزها و ثروت های طبیعی خود را در مقابل یک آورده ساده مانند حمایت غرب از حکومت خود به حراج بگذارد و در چنین سیستمی ملیت معنایی نداشته و وطن مساوی با شخص حاکم است و حفاظت از وی در اولویت است و چنین موضوعی را اروپایی ها به خوبی می دانند و از آن به نفع ملت و وطن خود بهره می برند.
این روزنامه قطری ادامه داد: سومین و مهمترین بخش این اجلاس، موضوع حقوق بشر بود که اروپاییان بسیار تلاش می کنند آن را در داخل و خارج از اراضی خود حفظ کنند، اما آنها هم در برخورد با برخی از رژیم های دیکتاتوری در منطقه عربی از روان گسیختگی سیاسی مبتنی بر منافع خود رنج می برند و به نظر می رسد مصالح سیاسی، آن ها را از انتقاد آشکار از مستبدان عرب در چنین نشست هایی باز می دارد. 
نشست دو روزه شرم الشیخ هفته گذشته در حالی به کار خود پایان داد که نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور نداشتند و سطح مشارکت برخی کشورهای اروپایی نیز در آن بسیار ضعیف بود. 
در این نشست مقاماتی از 49 کشور شامل 21 کشورعربی و 28 کشور اروپایی شرکت داشتند. 
در نشست شرم الشیخ که با شعار «سرمایه گذاری باثبات» برگزار شد، مشکلات و چالش های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت، رویارویی با تروریسم و بحران های خارومیانه بررسی شد. منبع ایرنا


شنبه 11 اسفند 1397 - 12:48:5