صلح الحدیده در آستانه شکست

پنج شنبه 9 اسفند 1397 - 10:42:27
صلح الحدیده در آستانه شکست

تهران - الکوثر : بیش از دو ماه و نیم از توافق استکهلم می گذرد، اما چرا نه تنها پیشرفتی در اجرای مفاد این توافق به دست نیامده بلکه روند اجرای آن متوقف شده است؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، صلح در الحدیده مهمترین بند توافق دسامبر گذشته گروههای یمنی در استکهلم سوئد بود. این صلح شامل آتش بس و فراهم کردن زمینه ارسال کمک های بشردوستانه بود. سازمان ملل متحد برای نظارت بر اجرای این توافق، هیئت ناظری را تعیین کرد که ریاست آنرا اکنون " مایکل لولیسگارد " ژنرال دانمارکی بر عهده دارد.

توافق استکهلم سه بازیگر آشکار دارد: هیئت انصارالله و متحدانش که صنعا را در اختیار دارند، هیئت دولت مستعفی و متحدانش که عدن را در اختیار دارند ، و بازیگر سوم نیز سازمان ملل متحد است که این سازمان نیز اکنون در حوزه یمن دو نماینده دارد که مارتین گریفیتس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن است و مایکل لولیسگارد نیز ریاست هیئت ناظر سازمان ملل بر اجرای صلح در الحدیده را بر عهده دارد. 

واقعیت این است که سازمان ملل متحد بر تلاش های خود برای دستیابی به راه حلی جهت پایان دادن به بحران یمن افزوده است. دبیرکل سازمان ملل احساس مسئولیت بیشتری در قبال این بحران دارد. بر همین اساس، به خصوص در یک ماه اخیر گریفیتس در چند نوبت با نمایندگان و رهبر انصارالله در صنعا و همچنین با نمایندگان و رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن در ریاض دیدار و گفتگو کرده است. با این حال، سازمان ملل متحد برای اثرگذار بودن در بحران یمن به همراهی شورای امنیت نیاز دارد، اما در این شورا وحدت نظر در این خصوص وجود ندارد زیرا آمریکا به فاجعه انسانی ناشی از جنایت سعودی ها در یمن نمی اندیشد بلکه دلارهای هنگفت نفتی عربستان می اندیشد که باید صرف واردات سلاح از آمریکا شود.

انصارالله و متحدانش یکی دیگر از اضلاع صلح در الحدیده هستند که تاکنون بارها آمادگی خود را برای اجرای این توافق اعلام و حتی بخشی از نیروهای خود را از الحدیده خارج کردند.  در همین راستا، مارتین گریفیتس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در ماه جاری میلادی با تائید پایبندی انصارالله به توافق سوئد گفت: حوثی ها به توافق صلح استکهلم پایبند بوده اند. 

تحولات میدانی و اظهارات سیاسی گویای این است که دولت مستعفی یمن، اراده ای برای اجرای توافق صلح ندارد زیرا در واقع این دولت، نماینده مردم یمن نیست بلکه در ریاض، پایتخت عربستان مستقر است و منافع آل سعود را در یمن پیگیری می کند. ائتلاف سعودی به حمله های خود علیه مردم یمن همچنان ادامه می دهد و اجرای توافق صلح را سازگار با منافع خود نمی بیند. بر این اساس، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن تاکید می کند که ائتلاف سعودی با شانه خالی کردن از اجرای توافق صلح، می خواهد آنرا " دور " بزند و با زیاده خواهی هایش اهمیتی به مصلحت و منافع یمن به خصوص وضعیت مردم الحدیده نمی دهد. 

شکست صلح در الحدیده به معنای وخیم تر شدن فاجعه انسانی در یمن خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 اسفند 1397 - 8:54:19