علت وجود احادیث و روایات نادرست در کتب حدیثی چیست ؟

دو شنبه 6 اسفند 1397 - 11:11:48
علت وجود احادیث و روایات نادرست در کتب حدیثی چیست ؟

تهران - الکوثر : شیخ صادق اخوان استاد برجسته علوم دینی در شبکه الکوثر علت وجود احادیث و روایات نادرست و ساختگی را در کتب روایی و حدیثی بیان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ صادق اخوان در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« علت اینکه در مجامیع حدیثی و روایی ، احادیث و روایات نادرست و جعلی قرار دارد که تعداد آنها کم هم نیست ، چیست و چرا مولفان این کتابها چنین احادیثی را نقل کرده اند؟ به شما می گویم که مطمئنا علت آوردن چنین احادیث نادرست و ساختگی ، اعتقاد مولفان این کتابها به چنین احادیثی نبوده است و آنها بهتر از ما اشکلات و نواقص این احادیث را می دانستند. اما آنها این احادیث را در کتب خود آورده اند چرا که توانایی تاویل و تفسیر آنها را نداشتند و نمی توانستند این احادیث را با دیگر احادیث تطبیق دهند و این اشکالات را برطرف کنند. آنها این احادیث را ثبت کردند به این امید که علما در آینده بتوانند کاری را که آنها نتوانستند ، انجام دهند.»  

شیخ اخوان افزود :« به عنوان مثال در تفسیر «نور الثقلین» که شیخ عبد العلی بن جمعة العروسی الحویزی آن را تالیف کرده است در مقدمه تفسیر در صفحه دوم می گوید : آنچه را که ظاهر آن مخالف اجماع است آورده ام نه به این خاطر که به آنها اعتقاد و ایمان داشته ام بلکه به این علت آنها را ذکر کرده ام تا خوانندگان و اهل علم بدانند چنین احادیث و روایاتی چگونه و از طرف چه کسانی نقل شده است و همانطور که می بینید احادیث مخالف آن را نقل کرده ام تا دنبال کنندگان خودشان تحقیق و بررسی کنند.»  

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد :« همانطور که قبلا نیز گفتم محققان و دانشمندان اسلامی با این روش به شدت مخالفت کرده و گفته اند چیزی که غیر قابل قبول و غیر معقول و غیر منطقی است را باید رها کرد و اصلا آن را ذکر نکرد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 6 اسفند 1397 - 10:20:28