تاکید سوریه بر حتمی بودن آزاد سازی " ادلب "

جمعه 3 اسفند 1397 - 18:45:11
تاکید سوریه بر حتمی بودن آزاد سازی " ادلب "

تهران - الکوثر : دمشق بارها با تاکید بر اینکه استان ادلب جزئی از خاک سوریه است تصریح دارد که این کشور مصمم به آزادسازی ادلب از اشغال تروریستها است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه گفت، آزادی ادلب امری حتمی است و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نمی‌تواند یک منطقه امن در شمال سوریه ایجاد کند. 

بثینه شعبان تصریح کرد : نمی‌توان تروریسم را در ادلب تا بی‌نهایت به حال خود رها کرد، بلکه باید جلوی آن را گرفت. سوریه بارها  تاکید کرده است که دمشق اجازه نخواهد داد، استان ادلب، شمال غرب سوریه، به لانه جدید تروریست ها تبدیل شود.

استان ادلب ، آخرین پایگاه تروریستها در سوریه محسوب می شود. همزمان با اقدامات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب از اشغال تروریست‌ها، هر بار محور غربی به رهبری آمریکا با هیاهو و ترفندهای مختلف به‌ دنبال توقف این عملیات بوده اند تا زمینه حفظ و احیای گروه های تروریستی را فراهم کنند. در این میان سیاست ترکیه در خصوص بحران سوریه متغیر و ضد و نقیض بوده است.

توافق مناطق کاهش تنش، گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه‌ النصره را که نامشان در فهرست بین‌المللی گروه‌های تروریستی قرار دارد، شامل نمی‌شود. این در حالیست که ترکیه به عنوان یک طرف این توافق، نیروهای نظامی خود را به بهانه کمک به اجرای توافق کاهش تنش به استان ادلب، در شمال غرب سوریه فرستاده، اما تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که وارد شدن این نیروها به ادلب، با هماهنگی گروه تروریستی جبهه‌ النصره انجام گرفته است.

هماهنگی ورود نیروهای ترکیه به ادلب با جبهه‌ النصره نقض آشکار توافق مناطق کاهش تنش که در آستانه، پایتخت قزاقستان حاصل شده و حرکتی در راستای ایجاد حاشیه امن ایجاد کردن برای تروریستها در این منطقه محسوب می شود و این با مفاد توافقنامه سوچی نیز که بر نابودی تروریسم تاکید داشته است، در تضاد است. 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه و«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه سپتامبر گذشته در سوچی توافق کردند، عملیات نظامی در ادلب برای حفظ جان غیرنظامیان انجام نشود و یک منطقه غیرنظامی در این استان ایجاد شود تا بتوان بدون آسیب رساندن به مردم، آخرین منطقه از خاک سوریه را از وجود تروریستها، پاکسازی کرد.

پوتین پس از دیدار با اردوغان، از ایجاد محدوده غیرنظامی به عمق 15 تا 20 کیلومتری، در امتداد خطوط حائل میان تروریست‌ها و ارتش سوریه در ادلب تا 15 اکتبر سال گذشته خبر داد. اما تروریستها و حامیانشان با کارشکنی های خود عملا نه تنها مانع از تبدیل این منطقه به منطقه غیر نظامی و کاهش تنش شدند بلکه دولتهای غربی با ارسال تسلیحات به تروریستها عملا این منطقه را به انبار تسلیحاتی تروریستها تبدیل کردند.

اکنون براساس آمارهای موجود هزاران  تروریست از اتباع 60 کشور جهان از مناطق مختلف سوریه در جریان پاکسازی مناطق مختلف به ادلب و جرابلس منتقل شده اند. مواضع قاطع دولت سوریه نشان می دهد که این کشور هیچ بخشی از سرزمین خود را رها نخواهد کرد و آزادسازی ادلب نیز در چارچوب چنین اهداف استراتژیکی است و هیچ قدرتی نیز نمی تواند دولت و ارتش سوریه را از آزادسازی باقیمانده سرزمینش منع کند. 

تعهد به پایان دادن افراط‌ گرایی و حضور تروریستها درادلب، خواست جدی دولت قانونی سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورش است. در پایان می توان تأکید کرد که تاکتیک غرب و آمریکا نیز نخ نما شده و نمی تواند دولت سوریه را از آغازعملیات ادلب بازدارد. نکته قابل تامل آنکه همزمان با شکست تروریستها در سوریه، شاهد ناکامی حامیان آنها در تغییر معادلات سیاسی و نظامی در منطقه هستیم.

زمانی نه چندان دور به آمریکا به ‌عنوان تعیین‌ کننده امور در خاورمیانه نگریسته می‌شد؛ اما در دهه های اخیر و بویژه این روزها، دوران طلایی واشنگتن در خاورمیانه پایان یافته است و اجبار آمریکا به اعلام  تصمیم به خروج بخش اعظم نیروهایش از سوریه بیانگر ناکامی های فزاینده سیاست خاورمیانه ای واشنگتن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 3 اسفند 1397 - 18:2:44