طرف های درگیر در یمن بر سر عقب نشینی از الحدیده توافق کردند

دو شنبه 29 بهمن 1397 - 17:47:45
طرف های درگیر در یمن بر سر عقب نشینی از الحدیده توافق کردند

تهران- الکوثر: سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که دولت مستعفی و فراری یمن و جنبش انصارالله بر سر مرحله اولیه عقب نشینی از بندر الحدیده به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سازمان ملل در بیانیه یکشنبه شب خود افزود: طرف های درگیر پس از مذاکرات دو روزه به ریاست ژنرال دانمارکی 'مایکل لولیسگارد'رییس کمیته نظارت بر آتش بس در خصوص استقرار مجدد نیروهای خود به پیشرفت هایی رسیدند اما هیچ زمانی برای آغاز خلع سلاح مقرر نشد.
این موضوع که از بندهای مهم توافق صلح سوئد است بر عقب نشینی نیروهای دو طرف از بندرهای الحدیده، الصلیف و رأس عیسی برای تسهیل در رسیدن کمک های بشر دوستانه تاکید می کند.
بندر الحدیده به منزله شریان حیاتی میلیون ها یمنی است چرا که بیشتر کمک های بشر دوستانه و مواد غذایی از طریق این بندر وارد یمن می شود.
سازمان ملل همچنین در بیانیه خود با ابراز امیدواری از اینکه کاهش درگیری ها در الحدیده به التیام آلام یمنی ها کمک کند، تاکید کرد: دو طرف به شکل ابتدایی بر سر مرحله دوم اسقرار مجدد نیروها نیز توافق هایی کردند و منتظر مذاکرات بعدی در این باره هستند.
مذاکراتی که طرف های درگیر در روزهای شنبه و یکشنبه انجام دادند، چهارمین نشست آن ها در خصوص عقب نشینی نیروها پس از توافق صلح سوئد بود. 
پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاکرات صلح در این کشور، 15 آذرماه با میانجیگری نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد.
نمایندگان جنبش انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود اما عربستان و دولت مستعفی یمن همچنان از اجرای توافقات یادشده سر باز می زنند.
جنگ علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 از سوی ائتلاف عربستان تاکنون بیش از 16 هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به گونه ای که سازمان ملل در گزارشی، قحطی در این کشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی' نامید. 
شمار زیادی از این کشته ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. منبع ایرنا


دو شنبه 29 بهمن 1397 - 11:7:29