رئیس سابق موساد: فلسطینی ها مجبور می شوند معامله قرن را بپذیرند

سه شنبه 16 بهمن 1397 - 18:55:27
رئیس سابق موساد: فلسطینی ها مجبور می شوند معامله قرن را بپذیرند

بیروت- الکوثر: رئیس اسبق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» ادعا کرد، آمریکا و کشورهای عربی متحد واشنگتن، فلسطینی‌ها را مجبور می‌کنند با «معامله قرن» موافقت کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «شبتای شاویت» (Shabtai Shavit) رئیس اسبق موساد اعلام کرد، خاورمیانه جدید، خاورمیانه «سایکس -پیکو» نیست و فلسطینی‌ها باید به «معامله قرن» که آمریکا و اسرائیل با همراهی کشورهای -به اصطلاح- میانه رو عربی آن را آماده کرده‌اند، تن بدهند.

رئیس اسبق موساد افزود، «آنروا» (آژانس کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) باید تعطیل و مسأله آوارگان فلسطینی باید تمام شود. فلسطینی‌ها باید «ابودیس» را به عنوان پایتخت خود قبول کنند و همچنین باید در راستای ایجاد شکاف میان حماس و ساکنان نوار غزه کار کرد.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، شاویت ادامه داد: ما در برابر فرصتی تاریخی برای تغییر مرزها در خاورمیانه هستیم. عراق دیگر این عراق نخواهد بود، سوریه دیگر این سوریه نخواهد بود، کُردها فرصتی برای دستیابی به استقلال ملی دارند. روند بازچینی خاورمیانه جدید پنج تا 10 سال طول خواهد کشید و به احتمال زیاد 10 سال می‌شود. این مدت‌زمان همچنین پنجره‌‌ای برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی خواهد بود.

وی تأکید کرد آمریکا کلید حل تمام این مسائل است و بدون مداخله واشنگتن هیج موفقیتی در کار نخواهد بود.

شاویت در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید نزد «محمد بن سلمان» (ولی‌عهد عربستان سعودی) بروند و بگویند تو به ما گفتی قرارداد (معامله قرن) را آماده کن و من ابومازن (محمود عباس) را آماده خواهم کرد، الان این قرارداد، بیا صحبت کنیم. اگر لازم باشد نزد اردنی‌ها، (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) و مصر خواهیم رفت و اگر برای قانع کردن آنها نیاز به کمک واشنگتن داری به تو (بن سلمان) کمک خواهیم کرد.  زمانی که همه توافق کردیم به عباس می‌گوییم این قرار داد است ؛ اگر او مخالفت کرد، بن‌سلمان به وی می‌گوید یا باید آن را قبول کنی یا تمام کشورهای عربی از تو دست خواهند کشید.

وی ادامه داد: مشکل آوارگان آسانترین مانع است و حل آن از طریق مالی ممکن است. به آمریکایی ها می‌گویم توجیهی در جهان برای وجود سازمانی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) وجود ندارد و این فقط مشکل را طولانی‌تر می‌کند. باید تمام بودجه این سازمان طی دو یا سه سال به کمیساریای عالی سازمان ملل ویژه پناهندگان منتقل شود؛ آوارگان فلسطینی بر اساس تعریف فعلی «آواره» همچنان آواره باقی مانده‌اند.  

شاویت در ادامه افزود، ایجاد شکاف میان حماس و ساکنان غزه هدفی راهبردی دارد و باید تا جایی پیش رفت که اهالی غزه به حماس بگویند «دیگر تو را نمی خواهیم».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 بهمن 1397 - 18:55:21