عربستان سعودی در فهرست کشورهای پرخطر برای اتحادیه اروپا قرار گرفت

شنبه 6 بهمن 1397 - 8:30:48
عربستان سعودی در فهرست کشورهای پرخطر برای اتحادیه اروپا قرار گرفت

تهران - الکوثر : کمیسیون اروپا عربستان سعودی را به فهرست پیش نویس کشورهایی اضافه کرد که به علت عدم برخورداری از مقررات کافی در زمینه مقابله با تروریسم و پولشویی ، برای اتحادیه اروپا تهدید به شمار می روند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اقدام کمیسیون اروپا در بحبوحه افزایش شدید فشارهای بین المللی بر عربستان سعودی در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول صورت می گیرد.  

در حال حاضر شانزده کشور در فهرست کشورهایی قرار دارند که به باور کمیسیون اروپا تهدیدی برای اتحادیه اروپا به شمار می روند. این کشورها عمدتا بر اساس معیار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) انتخاب شده اند که نهاد جهانی متشکل از کشورهای ثروتمند برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

این تصمیم اتحادیه اروپا ضربه ای به ریاض به شمار می رود چرا که عربستان به شدت در تلاش است وجهه بین المللی خود را به منظور تشویق سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در یک طرح عظیم اقتصادی و بهبود ارتباطات خود با نهادهای مالی جهانی ارتقاء دهد.

پرونده خاشقجی روزنامه نگار سعودی و منتقد محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان سعودی که دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه کشته شد سبب ایجاد موج خشم و نفرت جهانی از عربستان شده است.

اضافه شدن نام عربستان به فهرست کمیسیون اروپا جدای از آسیب به وجهه بین المللی سعودی ، سبب پیچیده شدن روابط مالی این کشور با اتحادیه اروپا می شود.

به دنبال این اتفاق بانک های اتحادیه اروپا مجبور می شوند بررسی ها و کنترل های بیشتری در مورد پرداخت هایی که یک طرف آنها نهادهای کشوری پرخطر هستند ، انجام دهند.

البته بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا پیش از آنکه این پیش نویس به قانون تبدیل شود ، باید آن را در نشست هفته بعد اتحادیه اروپا تایید کنند.

عربستان سعودی به علت کم کاری در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم نتوانست ماه سپتامبر به عضویت کامل اف.ای.تی.اف درآید.

از سوی دیگر هر چند دولت عربستان سعودی گام هایی در جهت مقابله با رشوه و سوءاستفاده از قدرت برداشته است،  اما کارگروه ویژه اقدام مالی در ماه سپتامبر اعلام کرد ریاض تحقیقات و اقدامات قضائی کارآمدی علیه کسانی که در فعالیت های پولشویی با مقیاس کلان دست دارند انجام نداده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 6 بهمن 1397 - 7:45:28