عطوان : روند تغییر در روابط آنکارا و دمشق آغاز شده است

جمعه 5 بهمن 1397 - 12:29:39
عطوان : روند تغییر در روابط آنکارا و دمشق آغاز شده است

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب نوشت نشست سه جانبه ماه آینده بین روسیه ، ایران و ترکیه احتمالا سرآغازی برای اعلام تغییر در روابط آنکارا و دمشق و زمینه سازی کنار گذاشتن اختلافات دو طرف بر اساس توافقنامه اضنه باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت : با بررسی کنفرانس خبری روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه که در پایان نشست مسکو برگزار شد اینگونه برداشت می شود که مذاکرات مستقیم سوریه و ترکیه نزدیک است و حمله مشترک آنکارا و مسکو برای پایان دادن به حضور و سیطره گروه تحریر الشام (النصره سابق) به شهر ادلب و اطراف آن نزدیک است و همه منتظر ساعت صفر هستند که ممکن است طی چند هفته یا چند روز آینده باشد. 

عطوان افزود : نکته جالب توجه این بود که پوتین به توافقنامه امنیتی اضنه اشاره کرد که سال هزار و نهصد و نود و هشت بین ترکیه و سوریه امضا شد. پوتین تاکید کرد این توافقنامه می تواند بسیاری از موانع مربوط به تلاش ترکیه برای ایجاد امنیت در مرزهای جنوبی این کشور را از سر راه بردارد. از زمان آغاز بحران سوریه در مارس دو هزار و یازده این نخستین بار است که رئیس جمهور روسیه درباره توافق اضنه صحبت می کند و این یعنی توافق مذکور در صدر مفاد مذاکره با اردوغان در نشست مسکو بوده است و شاید احیای آن به حل همه مشکلات دو کشور همسایه یعنی ترکیه و سوریه منجر شود و دیگر نیازی به ایجاد منطقه امن در طول مرزهای ترکیه و در عمق بیست کیلومتری داخل خاک سوریه نباشد؛ منطقه ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد آن را داده بود.

عطوان ادامه داد : آنچه این باور ما را تقویت می کند سه نکته اصلی است که در کنفرانس خبری مذکور مطرح شد. خواه این نکات از زبان رؤسای جمهور ترکیه و روسیه شنیده شده باشد خواه از زبان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه.نکته اول، تاکید اردوغان بر این مسئله که کشورش طمع ورزی های اشغالگرانه در سوریه ندارد و ترکیه فقط برای تضمین امنیت شهروندان خود تلاش می کند و حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه صرفا دلایل انسانی دارد. نکته دوم اشاره چاووش اوغلو به توافقنامه اضنه و بندهای آن است که تصریح می کند طرف سوری به مبارزه با گروه های تروریستی ملزم است؛ گروه هایی که امنیت ترکیه و مرزهای آن را تهدید می کنند و سوریه باید این افراد را به آنکارا تحویل دهد. وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد گروه "یگان های مدافع خلق کرد" یک گروه تروریستی است که شاخه حزب کارگران کردستان به شمار می رود؛ حزبی برای تقسیم کشور تلاش می کند. نکته سوم این بود که مولود چاووش اوغلو برای نخستین بار تاکید کرد کشورش تماس های غیرمستقیم با دولت سوریه دارد اما وی به جزئیات این تماس ها اشاره نکرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: اجرای مجدد توافقنامه اضنه که سوریه به محض امضای آن در زمان حافظ اسد به همه بندهایش پایبند شد دو طرف سوری و ترکی را به نشستن بر سر میز مذاکره و بررسی گام های اجرایی لازم به منظور اجرای مجدد این توافق ملزم می کند. وزیر خارجه ترکیه در سخنانی که از تلویزیون محلی این کشور پخش شد گفت توافقنامه اضنه طرف سوری را به مبارزه با گروه های تروریستی ملزم می کند که امنیت ترکیه و مرزهای آن را تهدید می کنند و سوریه باید تروریست ها را به ترکیه تحویل دهد و در صورتی که این کار را نکند نیروهای ترکیه حق دارند به منظور پیگرد گروه های تروریستی تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شوند. این صحبت زیبا و در عین حال تعجب برانگیز است و شاید با استقبال اکثر مقامات سوریه مواجه شود اما بدون شک چاووش اوغلو و اردوغان به خوبی می دانند که توافقنامه اضنه برای هر دو طرف الزام آور است و تصریح می کند گروه های تروریستی که امنیت و ثبات سوریه را تهدید می کنند باید تحویل مقامات این کشور شوند و در حال حاضر هزاران نفر از افراد تحت پیگرد دولت سوریه، در ترکیه هستند. به موجب توافقنامه اضنه مقامات سوریه حمایت از حزب کارگران کردستان را متوقف و عبدالله اوجالان، رئیس این حزب را از سوریه بیرون کردند و همه پایگاه های آن را در سوریه و لبنان بستند و مانع از نفوذ اعضای این حزب به خاک ترکیه شدند و شاید طرف سوری این مسئله را مطرح کند که این طرف ترکی بود که اجازه داد گروه های مسلح مخالف سوریه، چه افراطی و چه غیر افراطی، برای سرنگونی نظام سوریه وارد این کشور شوند و با این کار توافقنامه اضنه را نقض کرد.

وی اضافه کرد : دولت سوریه با یگان های مدافع خلق کرد و حزب کارگران کردستان همکاری نکرد یعنی از برگه مخالفان مسلح کرد علیه ترکیه استفاده نکرد و خشم خود را فرو برد از این رو طرف ترکی در کنفرانسی که انتظار می رود به منظور احیای توافقنامه اضنه صورت گیرد، خیلی کم می تواند بهانه تراشی کند. سوالی که نمی توان از مطرح کردن آن منصرف شد این است که آیا در صورت احیای توافقنامه اضنه و دستیابی به تفاهماتی با نظارت روسیه مقامات ترکیه، رهبران مخالف سوریه و مقیم در ترکیه را تحویل دمشق خواهند داد یا خیر؟ پاسخ این سوال را نمی دانیم اما شاخص هایی وجود دارد که نشان می دهد احتمال وقوع این فرضیه وجود دارد و با استناد به صحبت های پوتین در کنفرانس خبری با اردوغان، بعید نمی دانیم نخستین گام در جهت اجرای توافقنامه اضنه، نابودی تحریر الشام در ادلب باشد. پوتین در کنفرانس خبری مذکور گفت روسیه و ترکیه توافق کرده اند با مبارزه با گروه های تروریستی در هر جایی که باشند و به ویژه ادلب ادامه دهند و اردوغان هم اعلام کرد ترکیه و روسیه به زودی وارد نبردی طولانی علیه تروریسم در سوریه خواهند شد.

در پایان این یادداشت آمده است : به صورت خیلی خلاصه می توان گفت در صورت احیای توافقنامه اضنه که احتمال آن زیاد است، نیاز به ایجاد منطقه امن در مرزهای سوریه و ترکیه از بین خواهد رفت، مسئله ای که با اختلاف های ریشه ای بین همه طرف ها مواجه شد و بر اساس آنچه در یکی از بندهای توافق مذکور آمده است برای از بین بردن همه اختلاف ها بین ترکیه و سوریه، پایان دادن به بحران این کشور، از سرگیری روابط دو طرف و تحقق بزرگترین دستاور پوتین در خاورمیانه تلاش خواهد شد و بعید نمی دانیم نشست سه جانبه ماه آینده بین روسیه، ترکیه و ایران که قرار است در مسکو برگزار شود سرآغازی برای اعلام این دستاورد به صورت کلی یا جزئی باشد و صفحه ای جدید را در روابط ترکیه و سوریه باز کند که با استقبال روسیه و ایران مواجه خواهد شد... و پوتین بیشتر از همه در این خصوص اطلاع دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 5 بهمن 1397 - 11:40:31