گزارش تلویزیون اسرائیل درباره برخی جزئیات طرح «معامله قرن»

پنج شنبه 27 دی 1397 - 10:2:24
گزارش تلویزیون اسرائیل درباره برخی جزئیات طرح «معامله قرن»

تهران- الکوثر: یک رسانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که طبق طرح موسوم به «معامله قرن»، پایتخت فلسطینیان در آینده بخشی از قدس شرقی خواهد بود و دولت فلسطین نیز کنترل بخش اعظمی از کرانه باختری رود اردن را به دست خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از القدس العربی، شبکه تلویزیونی اسرائیل، روز گذشته اعلام کرد که طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای صلح(سازش) در خاورمیانه، تشکیل دولت فلسطین در حدود 90 درصد از منطقه اشغالی کرانه باختری را پیشنهاد خواهد داد که به موجب آن، پایتخت فلسطین قدس شرقی می‌شود و شامل اماکن مقدس نیست.

طرح ترامپ برای سازش میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، که به «معامله قرن» موسوم است، طبق اعلام دولت آمریکا طی چند ماه آینده رونمایی خواهد شد، در حالی‌که محتوای آن رسما اعلام نشده است.

کانال «13 ریشیت» تلویزیون اسرائیل افزود، آمریکایی‌ها به یکی از منابع اطلاع داده‌اند که طرح مذکور تصریح خواهد کرد که شهرک‌های یهودی‌‌نشین(صهیونیست‌نشین) در کرانه باختری به «اسرائیل»( اراضی اشغالی) ضمیمه شوند و از سوی دیگر، ساخت شهرک‎ها در حومه آن متوقف شود.

طبق این گزارش، «بیشتر شهرک‌های عربی‌نشین» در قدس شرقی تحت حاکمیت فلسطین قرار خواهند گرفت تا بدین ترتیب این منطقه به‌عنوان پایتخت دولت فلسطین در آینده معرفی خواهد شد.

اسرائیل مدعی است که قدس «پایتخت ابدی و یکپارچه» این رژیم است در حالی‌که جامعه جهانی این امر را به رسمیت نمی‌شناسد. در حالی‌که فلسطینیان می‌خواهند قدس شرقی، از جمله مجتمع مسجد الاقصی در شهر قدیم، به عنوان پایتخت دولت‌شان معرفی شود.

گزارش تلویزیون «ریشیت 13» رژیم صهیونیستی به سرنوشت آوارگان فلسطینی، که یکی از موارد مورد اختلاف در درگیری‌های حدود 2 دهه است، اشاره‌‌ای نکرده است. همچنین در این طرح به اوضاع نوار غزه نیز پرداخته نشده است.

مسئولان اسرائیلی و فلسطینی تاکنون به گزارش تلویزیون «ریشیت 13» واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین راستا، «دانی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگاران، احتمال داد که طرح ترامپ تا انتخابات اسرائیل که قرار است در هفتم آوریل برگزار شود، اعلام نخواهد شد.

در همین حال، «ابو ردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه طرح صلحی، که تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی کامل قدس شرقی در مرزهای 1967 را شامل نشود، محکوم به شکست خواهد بود. منبع تسنیم


پنج شنبه 27 دی 1397 - 10:1:28