آمریکا از التنف در سوریه خارج نخواهد شد !

سه شنبه 18 دی 1397 - 17:32:46
آمریکا از التنف در سوریه خارج نخواهد شد !

تهران - الکوثر : مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی به مقامات رژیم صهیونیستی اطمینان داده که آمریکا از پایگاه نظامی این کشور در منطقه التنف در سوریه خارج نخواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت : سفر شنبه گذشته جان بولتون به فلسطین اشغالی برای اطمینان دادن به متحدش بود که از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از سوریه شوکه شده است. شاید این سفر برای ابراز نگرانی متقابل بین طرفین بوده است. نگرانی اسرائیل شامل مسائل مربوط به سوریه، لبنان و ایران می شود و در مقابل آمریکا نیز از نفوذ چین در اسرائیل نگران است.

آمریکا نگران است این امر بر منافع واشنگتن در منطقه تأثیر منفی بگذارد. معلوم نشد که این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود یا اینکه در نتیجه مستقیم تصمیم خروج از سوریه بوده است اما در هر دو صورت این مسأله در دستور کار این سفر قرار داشت. اسرائیل پی برده که تصمیم گرفته شده است و تیم ترامپ تلاش می کند پیامدهای منفی آن را کاهش دهد اما در عین حال اسرائیل می خواهد از فرصت پیش آمده بهره برداری کند تا طمع ورزی هایش را محقق و دولت آمریکا را وادار کند حاکمیتش را بر جولان اشغالی سوریه به عنوان بخشی از جبران مسأله خروج از سوریه به رسمیت بشناسد.

طبعا سفر بولتون با سفرهای دیگر مقامات آمریکا متفاوت است نه به این دلیل که وی بیشتر با منافع اسرائیل همسو است بلکه به این دلیل که بولتون از خود مقامات اسرائیلی در ارتباط با این منافع تندرو تر است. از طرف بولتون حمایت از اسرائیل قبل از اینکه به خاطر هم پیمانی با آمریکا باشد بیشتر جنبه عقیدتی دارد. بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی با مقامات اسرائیلی و در صدر آنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر درباره مسائل امنیتی به تعبیر وی مسائل مهم مشترک گفتگو کرد.

هر چند طرفین نتایج این سفر و جزئیات توافق شده را بطور رسمی اعلام نکردند. در خبرهایی که از رسانه های اسرائیلی درز کرده است آمده که چهار موضوع در این سفر بررسی شد که یکی از محورهای بسیار مهم این است: آمریکا نگرانی شدید خود را از نفوذ اقتصادی چین در اسرائیل و چالشهای امنیتی نهفته در این امر ابراز داشت.

همانطور که اعلام شده است شرکتهای چینی توانستند به قراردادهایی برای سرمایه گذاری در زیر ساختهای اسرائیل از جمله راه آهن و مترو دست یابند و به تازگی شرکت SIPG چین توانست طرح توسعه بندر حیفا را از آن خود کند امری که نگرانی آمریکایی ها را بر انگیخته است. در این زمینه روزنامه ها آرتص نگرانی های آمریکا درباره سلطه چین بر بندر حیفا را مطرح کرد و اگر اعطای طرح توسعه بندر به طرف چینی قطعی شود چینی ها از نزدیک به همه فن آوریهای اسرائیلی و آمریکایی پی خواهند برد و ناوگان ششم آمریکا از این پس احساس نخواهد کرد که این بندر وابسته به آن است و در نتیجه این بندر به مجموعه بندرهایی در خاورمیانه خواهد پیوست که زیر سلطه چین قرار دارد.

برخی خبرهای عبری فاش شده نشان می دهد نگرانی از چین مهمترین موضوعی بود که بولتون روی آن تمرکز کرد. اما طرف اسرائیلی روی سه موضوع امنیتی دارای معانی و پیامدهای راهبردی تمرکز کرد. نخستین موضوع به خروج آمریکا از سوریه مربوط می شود که بولتون به میزبانش توضیح داد آمریکا به همه مسائل مربوط به امنیت اسرائیل متعهد است.

وی تأکید کرد آمریکا از پایگاه التنف در مثلث مرزی با عراق و اردن خارج نخواهد شد و در سوریه یا خارج از سوریه از اسرائیل حمایت خواهد کرد و آنگونه که برخی ها می گویند از منطقه خارج نخواهد شد. موضوع دوم مربوط است به آنچه که اسرائیل آن را تمرکز ایران در سوریه و راههای مشترک با آمریکایی ها برای مقابله و جلوگیری از تحقق آن می نامد. این امر با موافقت مشاور امنیت ملی آمریکا روبرو شد که در اظهاراتش به آن اشاره کرد بی آنکه درباره جزئیات دستیابی به این نتیجه سخن بگوید که چگونه با وجود دشواریهای میدانی و خروج آمریکا چنین امری ممکن است. مگر اینکه تصمیم خروج از سوریه را از محتوایش خالی کنند و فقط ظاهر آن حفظ شود که این امر می تواند به اسرائیل این امکان را بدهد که روی بازگشت آمریکائیها حساب کنند. موضوع سوم که برای نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات زودهنگام کنیست بسیار اهمیت دارد این است که دولت آمریکا حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت بشناسد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 18 دی 1397 - 16:32:59