چه عواملي موجب انحلال پارلمان رژيم صهيونيستي شد ؟

پنج شنبه 6 دی 1397 - 22:0:3
چه عواملي موجب انحلال پارلمان رژيم صهيونيستي شد ؟

تهران - الکوثر : نمایندگان پارلمان (کنست) اسرائیل به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی رای دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قرار است انتخابات پارلمانی اسرائیل 7 ماه زودتر و در آوریل 2019 برگزار شود. سوال اساسی این است که علل فروپاشی کابینه ائتلافی اسرائیل و تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی چیست؟

در خصوص علل این رخداد باید به دو دسته عوامل بیرونی و درونی اشاره کرد.

عامل بیرونی، مهمترین دلیل فروپاشی کابینه ائتلافی نتانیاهو است. نقطه آغاز فروپاشی کابینه ائتلافی اسرائیل، موافقت نتانیاهو با طرح آتش بس در باریکه غزه بود. ارتش اسرائیل در اکتبر گذشته با حمله به باریکه غزه، چند تن از فرماندهان مقاومت را ترور کرد که این اقدام با واکنش قاطع جنبش حماس مواجه شد. پس از این واکنش، اسرائیل طی دو روز مناطقی از باریکه غزه را بمباران کرد، اما این اقدام نیز با واکنش مقاومت فلسطین مواجه شد و گروههای مقاومت 460 راکت و موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کردند که سامانه گنبد آهنین اسرائیل تنها 100 موشک و راکت را رهگیری کرد. پس از این شکست فاحش، کابینه نتانیاهو با طرح آتش بس موافقت کرد، اما یکی از تبعات این توافق استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ کابینه نتانیاهو بود که سبب شد کابینه ائتلافی از اکثریت خارج شود. در ادامه، حزب «خانه یهودی» به رهبری «نفتالی بنت» نیز از ائتلاف نتانیاهو خارج شد و کابینه رسماً فروپاشید.

در خصوص علل درونی که منجر به فروپاشی کابینه ائتلافی و تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد، می توان به اختلاف ها در درون کابینه و میان کابینه و پارلمان در خصوص برخی قوانین و لایحه و همچنین شکل گیری تظاهرات جلیقه زردها اشاره کرد.

سران ائتلاف کابینه اسرائیل در جلسه دوشنبه گذشته پارلمان این رژیم نتوانسته اند درباره حفظ ائتلاف کابینه فعلی به توافق برسند. اختلاف درباره تصویب قانون نژادپرستانه موسوم به «دولت- ملت یهود» از جمله موارد اختلافی بود. بنیامین نتانیاهو با دفاع از این قانون نژادپرستانه، گفت: «این قانون تعهد ما به اسرائیل را نشان می دهد و قوانینی که ما تصویب می کنیم تعهد ما را به تک تک شهروندان اسرائیلی نشان می دهد.» این در حالی است که برخی از احزاب شرکت کننده در کابینه ائتلافی با این قانون مخالفت کرده اند. در همین حال، عدم توافق درباره تصویب قانون استخدام یهودیان ارتدوکس افراطی که لایحه آن توسط کابینه نتانیاهو به پارلمان فرستاد شد، اختلاف دیگری در درون کابینه و میان کابینه و پارلمان بود. احزابی نظیر حزب «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید» و «اسرائیل بیتنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» با این لایحه مخالفت کرده اند. «زیپی لیونی»، از رهبران اپوزیسیون کابینه ائتلافی نتانیاهو در این خصوص گفت: «قانون استخدامی ارتدوکس ها یا بدون این قانون، ما نتانیاهو را نمی خواهیم و او باید برود. هیچ امنیت و دموکراسی در اسرائیل وجود ندارد و هزینه معیشت نیز بالا است.»

دیگر عامل داخلی فروپاشی کابینه اسرائیل، اعتراض شهروندان اسرائیلی به وضعیت معیشتی است که سبب شکل گیری تظاهرات «جلیقه زردها» در سرزمین های اشغالی شد.

مجموع این شرایط سبب شد بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود زیر فشار قرار گرفته و برای اینکه هجمه ها را متوقف کنند به انتخابات زودهنگام روی آورده اند. «احمد بخشایشی اردستانی»، استاد دانشگاه در این خصوص عنوان می کند که نتانیاهو با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی درصدد است با دخیل کردن مردم و مشارکت عمومی سر و صدای مخالفان را تا حدودی کاهش دهد.

با این حال، دور از انتظار نخواهد بود که بنیامین نتانیاهو ماه های آخر نخست وزیری خود در سرزمین های اشغالی را پشت سر بگذارد و حتی در صورت پیروزی حزب لیکود در انتخابات آوریل 2019، شخص دیگری از درون این حزب برای پست نخست وزیری معرفی شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 6 دی 1397 - 18:14:10