اهمیت دیدار رهبران مقاومت و تأکید بر روابط برادرانه جهادی

جمعه 30 آذر 1397 - 23:31:20
اهمیت دیدار رهبران مقاومت و تأکید بر روابط برادرانه جهادی

تهران - الکوثر : هیئتی از رهبران و فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز گذشته با «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌ الله لبنان دیدار کرد. «زیاد النخاله»، دبیر کل جدید جنبش جهاد اسلامی و برخی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش در این هیئت حضور داشتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این دیدار اهمیت زیادی هم در بعد روابط دوجانبه و هم در سطح منطقه ای دارد. 

به لحاظ روابط دوجانبه، این دیدار گویای «هویت مشترک» جهاد اسلامی فلسطین و حزب الله لبنان است. این هویت مشترک بر محور «مقاومت» شکل گرفته و جهاد اسلامی فلسطین و حزب الله لبنان از ارکان اصلی محور مقاومت در خاورمیانه هستند. در همین حال، دیدار روز گذشته بیانگر این است که در روابط جهاد اسلامی فلسطین با حزب الله لبنان هیچ نشانه ای از «واگرایی» و «اختلاف» دیده نمی شود و دو طرف اهداف سیاسی مشترکی دارند. بنابراین، آنچه در این دیدار مورد تأکید رهبران جهاد اسلامی و سید حسن نصرالله قرار گرفت، «روابط برادرانه جهادی»، خدمت به آرمان مرکزی فلسطین و بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی محور مقاومت به خصوص مسئله فلسطین و غزه بود. 

این دیدار بیش از همه به لحاظ منطقه ای حائز اهمیت است. 

نخستین دلیل اهمیت این است که این سفر نشان می دهد میان «رهبران» محور مقاومت روابط نزدیکی وجود دارد.

دومین دلیل اهمیت این است که این سفر نشان می دهد با وجود تلاش های گسترده ای که مخالفان به خصوص طی 8 سال اخیر انجام داده اند، اما محور مقاومت نه تنها ضعیف نشده بلکه به محوری با انسجام و یکپارچگی «فراسرزمینی» تبدیل شده است. 

سومین دلیل اهمیت نیز این است که این سفر و همچنین تأکید سید حسن نصرالله بر حمایت حزب الله لبنان از آرمان های فلسطین و همچنین از مردم باریکه غزه نشان می دهد که بازیگران محور مقاومت از جمله جهاد اسلامی فلسطین و حزب الله لبنان دل در گروی «حمایت خارجی» نداشته و رهبران مقاومت نیز امنیت و بقای خود را در وابستگی به قدرت های غربی تعریف نمی کنند بلکه بر ظرفیت ها و توانمندی های درونی محور مقاومت تکیه می کنند. 

با توجه به همین شاخصه است که بسیاری از رهبران مقاومت فلسطین و حزب الله هراسی از تصمیم های دولت آمریکا و جنایت های رژیم اسرائیل نداشته و بر هویت اسلامی قدس تأکید دارند. سید حسن نصرالله پیش از این در 29 ژوئن 2018 با حمایت از تظاهرات بازگشت، از رهبران این تظاهرات ستایش کرد و گفت: «راهپیمایی بازگشت بزرگترین چالش به شمار می رود که باید از شهامت رهبران در غزه و نیروهای مقاومت که معادله پاسخ به هرگونه تجاوزگری اشغالگران را تثبیت کردند؛ با ستایش یاد کرد.»  

نکته پایانی این است که در حالی که برخی از رهبران عربی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تلاش هستند با جلب حمایت خارجی و همسویی با سیاست های اسرائیل در منطقه، موقعیت خود را در داخل و خارج از کشورشان تقویت کنند، رهبران محور مقاومت از طریق «مقاومت» در جبهه سلطه جو به رهبری آمریکا، «مقاومت» در مقابل رژیم اسرائیل و مخالفت با مداخله خارجی در امور منطقه، وزن خود و وزن محور مقاومت را در دو بعد داخلی و منطقه ای تقویت کردند. انتخابات پارلمانی ماه مه 2018 در لبنان که با پیروزی قاطع ائتلاف محور مقاومت و کسب 68 کرسی از 128 کرسی پارلمان همراه بود، گویای پیروزی «منطق مقاومت» بر «منطق سازش» است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 30 آذر 1397 - 18:48:11