رئیس جمهور ترکیه؛ فاعل اصلی قتل خاشقجی؛ ولیعهد عربستان

جمعه 23 آذر 1397 - 15:59:44
رئیس جمهور ترکیه؛  فاعل اصلی قتل خاشقجی؛ ولیعهد عربستان

تهران- الکوثر: رئیس جمهور ترکیه امروز در نخستین کنفرانس قضایی دادگاه های عالی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: موضوع قتل جمال خاشقجی موضوعی نیست که آن را کنار بگذاریم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رجب طیب اردوغان افزود : ترکیه تا روشن شدن همه‌ جزییات این قتل و مشخص شدن عاملان واقعی آن پیگیر این پرونده خواهد بود. 

اردوغان  گفت: همه ابعاد موضوع آشکار است. از دیدگاه من عامل قتل جمال خاشقجی نیز مشخص است. 
وی افزود :‌ زیرا این موضوع کاملا مشخص است که 15 نفری که به استانبول اعزام شده بودند در این کار دست داشتند. محل جنایت نیز مشخص است. 
اردوغان ادامه داد: ما به مقامات سعودی که به ترکیه نزد ما آمدند این را گوشزد کردیم که عامل قتل در میان 15 نفر مذکور است و شما نیز در یافتن وی مهارت دارید. 
رئیس جمهور ترکیه گفت: پاسخ آنها این بود که ما 18 نفر را بازداشت کردیم و سپس تعداد بازداشت شدگان به 22 تن افزایش یافت. 
اردوغان با بیان اینکه اکنون عامل قتل را مشخص کنید، تاکید کرد: آنها ابتدا تلاش کردند این جرم را به گردن دیگران بیندازند. آنها گفتند، خاشقجی کارهایش را انجام داده و از کنسولگری عربستان خارج شده است. این سخن آنان دروغ بود. خاشقجی فردی عادی نبود. وی نویسنده بود و این نیز غیر ممکن بود که بدون نامزدش آنجا را ترک کند. 
اردوغان گفت: پس از مدتی اعلام کردند که با همکاری همدستان محلی این جنایت انجام شده است. 
رئیس جمهور ترکیه ادامه داد : ما از آنان خواستیم که اسامی همدستان محلی را اعلام کنند اما از این نیز خودداری کردند و بار دیگر با بیان سخنان دروغ گفتند ما چنین سخنی نگفته ایم. 
اردوغان تصریح کرد:‌ بر اساس فایل های صوتی نزدیک ترین افراد به ولیعهد کنونی عربستان عربستان سعودی به صورت فعال در این جنایت نقش داشتند. 
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه  دادستان کل عربستان نیز به ترکیه آمد و با مقامات ترکیه دیدار کرد، گفت: آنها از دادن کوچک ترین اطلاعات به ما خودداری کردند. 
رئیس جمهور ترکیه همچنین تهدید کرد اگر آمریکا نیروهای یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) را از منبج خارج نکند، ترکیه وارد این شهر خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا مصمم به برقراری صلح در شرق فرات در سوریه است.


جمعه 23 آذر 1397 - 14:2:13