کردها : به هرگونه حمله ترکیه در شمال شرق سوریه پاسخ محکم خواهیم داد

جمعه 23 آذر 1397 - 13:37:58
کردها : به هرگونه حمله ترکیه در شمال شرق سوریه پاسخ محکم خواهیم داد

تهران- الکوثر: فرمانده «نیروهای دموکراتیک سوریه» یا همان گروه مسلح کردی و عربی موسوم به «قسد» که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، گفت که نیروهای آن «به هرگونه حملات احتمالی ترکیه در شمال شرق سوریه پاسخ محکم خواهند داد.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «مظلوم کوبانی» فرمانده عناصر مسلح «قسد» به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره حمله قریب‌الوقوع این کشور به شرق فرات واکنش نشان داد.

کوبانی که به ندرت مصاحبه می‌کند، با رویترز در این خصوص مصاحبه کرد و به ترکیه هشدار داد که در صورت هرگونه حمله به شمال شرق سوریه، نیروهای قسد (متشکل از کردها و عرب‌های مسلح) که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، به شدت به آن پاسخ خواهند داد.

او البته تاکید کرد که گروه قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) قبل از وقوع هرگونه درگیری مسلحانه، به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از حملات ترکیه ادامه می‌دهد.

کوبانی که یکی از موسسان نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق است، از آمریکا خواست تا تلاش‌های بیشتری را برای جلوگیری از حمله قریب‌الوقوع تکیه به کار بگیرد.

 به گزارش شبکه خبری روسیاالیوم، وی در عین حال تاکید کرد که «ما آماده هرگونه حملات هستیم و به شدت به آن پاسخ خواهیم داد.»

فرمانده قسد افزود: داعش همچنان در شرق سوریه قوی است و حدود پنج هزار داعشی از جمله سرکردگان آن همچنان در سوریه حضور دارند.

رجب طیب اردوغان، ۲۱ آذر ماه در جریان یک نشست دفاعی در ترکیه، اعلام کرده بود که کشورش به اهدافی در شرق رود فرات حمله خواهد کرد. اردوغان گفته بود که هدف از این حمله «آزادسازی» این مناطق از «حزب کارگران کردستان» ترکیه(پ ک ک) و متحدان آن در سوریه، «حزب اتحاد دمکراتیک» است.

آمریکا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما برداشت مشابهی از حزب اتحاد دمکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق ندارد. واشنگتن این گروه دوم را که بخشی از «نیروهای دمکراتیک سوریه» است، از مهم‌ترین متحدان ائتلاف آمریکایی علیه داعش می‌داند.

پیشتر، نهاد «خودمختاری» کُرد در شمال و شمال شرق سوریه نیز از اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره آغاز عملیات علیه کُردها در شرق فرات ابراز انزجار کرده بود.

این نهاد با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اردوغان از آغاز بحران سوریه در تلاش است که بخشهایی از خاک این کشور را جدا و آن را به ترکیه منضم کند.


جمعه 23 آذر 1397 - 9:26:15